نوشته شده توسط : پاسخدون

انتخاب رشته کنکور

در این پست می خواهیم به اهمیت انتخاب رشته کنکور و نحوه انتخاب رشته کنکور بپردازیم.

بارها شنیده ایم که افراد برای کنکور تلاش‏های فراوانی کرده اند و رتبه های بسیار خوبی کسب نموده اند.

این افراد شاید ماه ها از تمامی تفریحات و امور متفرقه، خود را محروم کرده تا در کنکور به موفقیت برسند.

طبق پیش بینی ها بسیاری از این افراد رتبه های خوبی هم آورده و کار را تمام شده دانسته اند.

اما این افراد از این امر غفلت کرده که انتخاب رشته اشتباه میتواند تمامی این تلاشها را ضایع کرده و فرد را تا آخر عمر مایوس نماید.

پاسخدون مثل همیشه پشتیبان شماست و هرگز نمیگذارد این اتفاق بیافتد.  پاسخدون به شما یک مشاوره کامل و جامع در این تصمیم سرنوشت ساز میدهد.

روش بسیار کلی کار به این صورت است که شما در این مرحله باید علایق، استعدادها و بسیاری از فاکتورهای مهم خود را بشناسید و مطابق آن وارد عملیات انتخاب رشته شوید.

این کار در دو مرحله انجام خواهد گرفت. ابتدا رشته های تحصیلی و شرایط هر یک را معرفی خواهیم کرد.

سپس، لیست رشته های مورد علاقه شما با کمک مشاوران حرفه ای و باتجربه پاسخدون استخراج می شود.

سپس باید دانشگاه ها و رتبه بندی آنها را بشناسید. حالا با توجه به رتبه ای که کسب کردید و شرایط ویژه ای که هر فرد دارد (تحصیل در محل زندگی، توانایی پرداخت شهریه و انتخاب دوره های روزانه/ شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور، بین الملل و … ) بهترین و مناسب ترین رشته ها را اولویت بندی می کنیم.

ما این روش های علمی را با جزییات برای شما شرح داده و مطمئن هستیم که بهترین انتخاب ها را خواهید داشت.

چرا که این روشهای تخصصی به صورت کاملا علمی تهیه شده و برای افراد زیادی و بارها مورد آزمون قرار گرفته است.

انتخاب رشته کنکور یکی از تخصص های اصلی تیم پاسخدون است و با کوله باری از تجربه در خدمت شما عزیزان خواهد بود.

انتخاب رشته کنکور توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

فواید درس خواندن در تابستان

اهمیت تابستان در موفقیت توی کنکور به کسی پوشیده نیست. اما بیشتر بچه ها حس درس خوندن و مطالعه رو ندارند. حالا چرا ؟ اونهایی که سال قبل امتحان نهایی دادند و تازه از مدرسه راحت شدند، میگن میخوان استراحت کنند و این فضا فاصله بگیرند اما این کار درست نیست. شما سال آینده کنکور دارید و وقت هم اون طور که فکر میکنید زیاد نیست. نمیخواهیم به شما استرس بدیم اما واقعا توی مقطع مهمی از زندگی هستید و نباید این فرصت های طلایی رو از دست بدید. چند روز بعد از امتحانات مدرسه استراحت کنید و اگر میتونید به یه مسافرت برید و از اون به بعد برای کنکور سال آینده شروع کنید. بعضی از بچه ها که سال چندم هست که کنکور میدن هم اعتماد به نفس کاذب دارند که ما از بقیه جلوتر هستیم و میتونیم از بعد از تابستون شروع کنیم اما این هم خوب نیست. شما توی تابستون با آرامش میتونید درس های قبل رو مرور کنید و روی نقاط ضعف متمرکز بشید. پس چه امسال سال اول هست که کنکور میدید و چه پشت کنکوری هستید، تابستون رو از دست ندید. مطالعه تابستون کمک میکنه که از درس و مطالعه فاصله نگیرید و ادامه مسیر خیلی راحت تر میشه. در ادامه این مقاله بعضی از فواید درس خواندن در تابستان رو براتون میگیم:

دانسته های خودتون رو زنده نگه دارید

واضح هست که شما اگر مطلبی رو مرور نکنید، فراموش میکنید. بعد از فراموشی هم خیلی از زحماتی که قبلا کشیدید، از دست میره و باید دوباره کاری زیادی انجام بدید. پس با یه زحمت کوچیک این مطالب رو برای خودتون زنده نگه دارید. این قضیه در مورد مطالبی که توی سه ماهه اول سال خوندید، خیلی صدق میکنه. شما اگر توی اواخر مدرسه و همزمان با امتحانات نهایی مطالبی رو خونده باشید و خیلی هم وقت صرفش کرده باشید. اگر اینها رو توی تابستون ول کنید. اول مهر که رفتید مدرسه، دوباره باید از اول شروع کنید و واقعا این زمان حیف میشه.

برای سال بعد آماده بشید

اگر شما توی تابستون درس خونده باشید و پیش مطالعه داشته باشید. با شروع سال تحصیلی میتونید برای مطالب سال جدید برنامه ریزی دقیق تر بکنید. خودتون رو به راحتی به منابع آزمون های آزمایشی برسونید. استرس خودتون رو کم کنید و خیلی با روحیه تر توی کلاس های درس حاضر بشید و نگران مطالب سالهای قبل دیگه نیستید.

خودتون رو دقیقتر ارزیابی کنید

وقتی که شما مدرسه میرید، معمولا گرفتار درس ها و امتحانات و تکالیف و … هستید و خیلی دقیق نمیتونید وضعیت کلی و نقاط قوت و ضعف خودتون توی هر درس رو شناسایی کنید. توی تابستون با درس خوندن میتونید این فرصت رو به خودتون بدید که کامل وضعیت خودتون رو متوجه بشید و دقیق برای آینده برنامه ریزی کنید.

عقب موندگی ها رو جبران کنید

توی دوران مدرسه خیلی برای بچه ها پیش میاد که بعضی از سرفصلها رو خوب نمیتونند مفهومی بخونند و تست بزنند و به خاطر کمبود وقت سرسری از اونها رد میشن. دوران تابستون خیلی برای مرور این بخش ها مفید هست. از بخش های سخت کار شروع کنید و اگر میتونید از دوستان یا کسانی که اون مطلب رو خوب خوندند کمک بگیرید. این خیلی خیلی بعدها کمکتون میکنه و با زیاد شدن فشار کنکور شما خیالتون از این بخش های سخت راحت هست.

شرایط محیطی مناسب رو پیدا کنید

توی تابستون شما میتونید شرایط و جاهای مختلفی که باهاش راحت هستید رو امتحان کنید و بهترین مکان و زمان مطالعه رو برای آینده خودتون شناسایی کنید. مثلا توی خونه بیشتر بازدهی دارید یا توی کتابخونه ؟ توی خونه چه وقت هایی بهتر درس میخونید؟ توی کتابخونه چه جوری راحت تر هستید؟ عوامل حواس پرتی شما چیه ؟ چه جوری از شر اینها خلاص بشیم ؟ در واقع تابستون وقت سعی و خطا برای پیدا کردن بهترین شرایط هست. اما توی ماه های آینده باید ریسک این کارها به حداقل خودش برسه و زمان رو از دست ندید. پس پایه رو توی تابستون محکم کنید. حتی توی تابستون میتونید با پدر و مادر یا مشاوران خودتون هم مفصل صحبت کنید و شرایط رو باهاشون بررسی کنید تا دیگه این مشکلات براتون تکرار نشه.

نتیجه گیری

توی این مقاله بخشی از فواید درس خواندن در تابستان رو براتون گفتیم. این فواید فقط محدود به این موارد نیست. اکیدا توصیه میکنیم که از تابستون و با قدرت شروع به درس خوندن کنید و بدونید چیزهای گران بها رو باید با تلاش به دست بیارید. مطمئنا بعد از قبولی توی دانشگاه با خودتون میگید که این همه تلاش ارزشش رو داشت و اون موقع از خودتون راضی هستید و عذاب وجدان ندارید. ممکن هست که اول کار اذیت بشید اما با ساعات مطالعه کم شروع کنید تا به اوج خودتون برسید. خیلی هم لازم نیست به خودتون فشار بیارید که از درس زده بشید. اگر با برنامه درس بخونید موفقیت شما توی قبولی حتمی خواهد بود. اگر مشکلی در این زمینه ها داشتید ما بیصبرانه منتظر سوالات و نظرات شما هستیم. با ما در ارتباط باشید.

فواید درس خواندن در تابستان توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

شروع حرفه ای کنکور

احتمالا شما که دارید این متن رو میخونید، میخواهید برای خوندن کنکور شروع کنید. اگر از الان مقدمات کار رو برای خودتون مهیا کنید، خیلی میتونید نسبت به رقباتون حرفه ای تر باشید و کار رو برای خودتون آسونتر  میکنید. بدونید که برای کنکور خوندن خیلی فراز و نشیب داره و فقط کسانی موفق هستند که بتونند برای این مشکلات برنامه ریزی دقیق بکنند. تابستون اولین فرصت استثنایی برای یه شروع حرفه ای کنکور هست. اول از همه تکلیف خودتون رو روشن کنید. باید به هدف هایتون فکر کنید. اصلا چرا درس خوندن رو انتخاب کردید؟ ادامه تحصیل به چه درد شما میخوره؟ اگر شما خارج از دانشگاه هم میتونید موفق بشید، ممکن هست که در ادامه کار دچار شک بشید که نکنه با درس خوندن دارم وقتم رو تلف میکنم و مثلا اگر توی مغازه بابام کار کنم، بهتره و … چرا یه سال از بهترین سالهای عمرتون رو میخواهید به درس خوندن جدی اختصاص بدید؟ اگر با این مسائل کنار اومدید و تصمیم قاطع برای درس خوندن و پیمودن راه های موفقیت از طریق دانشگاه رو گرفتید، دیگه وقت عمل فرا رسیده.

توی اولین گام همین فکرها و اهدافتون رو بنویسید و هر روز مرور و کاملترش کنید. حتما بنویسید. همین الان بنویسید. ممکن هست که به نظر سخت و بی فایده بیاد اما نوشتن و مرور اونها معجزه میکنه. کدوم رشته و دانشگاه میخواهید برید. خودتون رو اونجا تصور کنید. با جزییات بنویسید. از آرزوهاتون بگید . وقتی با مدرک دانشگاهی فارغ التحصیل شدید، چه جایگاه اجتماعی دارید، احتمالا چه فرصت های شغلی براتون ایجاد میشه. زندگی آیندتون رو تا جای ممکن تصور کنید و همه این ها رو بنویسید. هر روز و شب بهش فکر کنید. بعد از این کار تمامی کائنات به شما کمک میکنه تا به اهدافتون برسید. باور کنید از جایی که اصلا انتظار ندارید، بهتون کمک میرسه. همین امروز امتحانش کن.

وقتی که از نظر روحی آماده شدید حالا دیگه وارد میدان عمل میشیم. اصلا نگران نباشید ما تمامی فوت و فنهای این بخش رو بهتون میگیم. اگر هم چیزی جا افتاد از طریق همین سایت از ما بپرسید.

  • برنامه ریزی دقیق کنید. روش های برنامه ریزی رو توی پستهای قبل براتون توضیح داده بودیم. اما به طور کلی آخر هفته ها برای هفته بعد برنامه ریزی کلی کنید که میخواهید چه درسهایی رو بخونید. هرشب هم برای روز بعد برنامه ریزی دقیق تری تنظیم کنید.
  • توی تابستون زیاد به سرعت فکر نکنید. به مفاهیم درسها و درک عمق اونها بیشتر توجه کنید. از روی کتاب های درسی یا کمک آموزشی معتبر درس بخونید و تست بزنید. از الان برای هر درس خلاصه نوسی و یادداشت برداری داشته باشید. روش های خلاصه برداری رو قبلا اینجا براتون گفتیم.
  • چون ابتدای کار هستید، وقتی تست میزنید به زمان توجه نکنید. فقط سعی کنید با حوصله به پاسخ صحیح برسید و ایرادات مفهومی خودتون رو استخراج کنید.
  • وقتی احساس کردید که روی به مفهوم مسلط شدید، با در نظر گرفتن زمان تست بزنید. اگر نکته تستی خاصی هم پیدا کردید، اونو توی خلاصه برداری خودتون اضافه کنید.
  • هیچ مطلبی رو شما به یه بار خوندن یاد نمیگیرید. حتما توی برنامه تون مرور رو هم بذارید تا اصطلاحا براتون ملک بشه. روش مرور صحیح رو هم اینجا براتون گفتیم.
  • توی برنامه ای که میریزید، بهتر هست که هر روز زبان انگلیسی رو توی اون بذارید و مثلا هر روز ۱۵ لغت بخونید و مرور کنید. این رویه رو تا کنکور ادامه بدید. خیلی توی درصد زبان تاثیرگذار خواهد بود.

تا اینجا به روش های درس خوندن اشاره کردیم. اما شما باید به فکر و ذهن خودتون هم برسید تا از همین ابتدا با نشاط شروع کنید. برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • مکان مطالعه رو طبق استانداردهایی که قبلا بهتون گفته بودیم، برای خودتون آماده کنید.
  • هر روز حدود نیم ساعت ورزش سبک کنید تا روحیه و جسم شما حفظ بشه
  • توی تابستون میتونید به کلاس های مهارت آموزی غیردرسی برید. البته این کلاسها خیلی از وقت و انرژی شما رو نگیره و فقط جنبه تفریح داشته باشه.
  • کتابهای غیردرسی بخونید تا فکرتون به مطالعه طولانی مدت عادت بکنه.
  • کتابها و جزوات خودتون رو مرتب کنید و سعی کنید خوش خط بنویسید. نظم و دسته بندی کتابها توی آرامش و برنامه ریزی شما اثرگذاره.

تابستون با این همه فرصت و موقعیت استثنایی رو از دست ندید. شاید سال دیگه این موقع، کم کم باید برای ثبت نام توی رشته و دانشگاه مورد علاقه تون آماده بشید. بهش بیشتر فکر کنید.

شروع حرفه ای کنکور توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

 پشت کنکور بمانیم؟

به روزهای کنکور نزدیک میشیم. خیلی از دوستان از ما میپرسند که ما دیگه امید نداریم که کنکور امسال قبول بشیم و باید چی کار کنیم؟ برای سال بعد چی کار کنیم ؟ از کجا شروع کنیم ؟ و …

پشت کنکور موندن مزایای و معایبی داره. توی بررسی این موضوع بیایید واقع گرا باشیم. خوبی پشت کنکور موندن اینه که شما وقت خیلی بیشتری دارید تا درس بخونید. چون دیگه مدرسه نمیخواهید برید . این خیلی جذابه اما مگه میشه یه نفر یه سال رو کامل از صبح تا شب درس بخونه . این کار به شدت خسته کننده و طاقت فرساست و خیلی از آدم ها جا میزنند. پس به این موضوع فکر کنید و واقعیت ها رو در نظر بگیرید. از طرف دیگه شما یه دور قبلا کتاب ها رو خوندید و تست هم زدید. ممکن هست که این مطالب برایتون تکراری و خسته کننده باشه. اگر با روحیه میتونید دوباره شروع کنید و به جای غر زدن، تسلط خودتون رو به دانسته های قبلی بیشتر کنید، بسم الله. یه خوبی دیگه پست کنکور موندن اینه که شما قبلا یه بار صفر تا صد کنکور رو رفتید و استرس هاتون خیلی کمتره . پس بنابراین باید توی سال آینده مسلط تر باشید.

اما معایب پشت کنکور موندن رو احتمالا میتونید حدس بزنید. معمولا بچه ها کم انرژی تر میشن و باید بهشون دائما روحیه و انگیزه داد. خیلی از روزها براشون تکراری و کسل کننده میشه و دعا میکنند که زودتر کنکور بیاد و از شر این غول راحت بشن. بعضی از آدم های آسیب پذیر هستند و زود افسرده میشن. حالا ما در ادامه راه حل این مشکلات رو بهتون میگیم. یه عیب دیگه پشت کنکور موندن هم عوض شدن احتمالی کتابها هست که البته زیاد مهم نیست و با یه مطالعه چند روزه جبران میشه.

 

حالا بالاخره چی کار کنیم ؟

 

هر کسی بهتر از دیگران خودش رو میشناسه. البته باید از راهنمایی های دیگران هم استفاده کنه و در نهایت تصمیم بگیره. ما به شما پیشنهاد میکنیم که با یه مشاور که بیشتر کار روان شناسی بلد هست مشورت کنید. بعضی از آدمها با گفتن اینکه من امسال امید ندارم و برای سال آینده هم وقت زیاده، راضی میشن و عذاب وجدانشون کم میشه. اما توی واقعیت برای سال آینده هم هیچ چیز عوض نمیشه و دوباره سال آینده به همین نقطه ای که الان رسیدند، میرسند. پس پیش یه مشاور برید و ازش بخواهید که روحیات و اهداف شما رو بررسی بکنه . اصلا شما آدم اینکه سال آینده بخونید هستید؟ چون توی این مدت خیلی ها دلسرد میشن و کلا با درس خوندن خداحافظی میکنند. این کار ممکن هست که باعث بشه خیلی از استعدادهای شما تلف بشه و تا آخر عمر حسرت این روزها رو بخورید. اگر با کمک مشاور به این نتیجه رسیدید که امسال نمیشه کنکور داد و سال آینده احتمالا بهتر نتیجه میگیرید، اون وقت سراغ برنامه ریزی کنکور و … برید. اما اگر دیدید که شما امسال هم شانس دارید و سال دیگه احتمالا دلسرد میشید، همین امسال با تمام قدرت ادامه بدید و اصلا به سال آینده فکر هم نکنید. برای مشورت با مشاوران با تجربه توی این زمینه، پاسخدون در خدمت شماست. ما با تجربیات فراوان و بررسی موارد متعدد بهترین راه رو به شما پیشنهاد میدیم. اگر تمایل داشتید با ما تماس بگیرید.

 

حرف آخر

 

صرفنظر از اینکه الان چه تصمیمی میگیرید، حتما تا کنکور به درس خوندن ادامه بدید و توی کنکور هم تلاشتون رو بکنید. بالاخره به بار کنکور واقعی رو تجربه میکنید. استرس و حال و هوای اونو میبینید و … حتی اگر نتایج هم اومد، انتخاب رشته هم بکنید. البته اگر سال دیگه هم میخواهید کنکور بدید، حواستون باشه که اگر رشته های روزانه قبول بشید، دیگه سال دیگه ار کنکور محروم میشید و این فرصت رو از خودتون نگیرید. فقط رشته هایی رو بزنید که اگر قبول بشید، حتما میرید و دیگه به سال دیگه فکر نمیکنید. شاید تا موقع انتخاب رشته، اتفاقاتی برای شما افتاد که تصمیم گرفتید، سال دیگه کنکور ندید و دانشگاه و رشته قبولی رو ادامه بدید و با کنکور خداحافظی کنید. این کار ضرر نداره و توصیه میشه.

 پشت کنکور بمانیم؟ توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

برنامه ریزی درسی تابستان

دوره تابستان یکی از طلایی ترین زمان ها برای پایه ریزی برای کنکور سال بعد هست. بنابراین برنامه ریزی درسی تابستان خیلی مهم و تاثیرگذاره. توی این دوره شما باید به رفع ایرادات سالهای قبل و تکمیل درسها با مرور بپردازید. اگر نقص جدی روی درسهای سالهای قبل دارید هم جای نگرانی نیست. با یه مقدار تلاش بیشتر میشه عمیق تر خوند و به درسهای عقب افتاده هم مسلط شد.

دانش آموزان برای برنامه ریزی درسی تابستان به دو دسته کلی تقسیم میشن. کسانی که امسال امتحان نهایی دادند و سال یازدهم هستند و کسانی که نظام قدیم هستند و امسال نمیخوان دیگه مدرسه برن. برنامه ریزی درسی تابستان برای این دو دسته با هم فرق داره.

اگر شما امسال امتحان نهایی دادید، پس باید دروس یاردهم رو الان بلد باشید و بهتر هست که با همین درسها شروع کنید و به تست زنی و افزایش تسلط بپردازید. بعد از اون سراغ دهم برید و اون رو هم ببندید. اگر اول از دهم و دروس پایه شروع کنید، ممکن هست که دروس یازدهم رو هم فراموش کنید و مجبور بشید دوباره وقت بذارید و یازدهم رو مرور بکنید که وقتتون گرفته میشه. از طرف دیگه بعد از تابستون که همه دارند برای آزمون های آزمایشی آماده میشن شما باید یازدهم رو مرور بکنید و به آزمون نمیرسید یا اینکه چند تا از آزمون ها رو سرسری رد میشید و عملا به دردتون نمیخوره

توصیه ما اینه که برای دانش آموزان نظام جدید، تا ۱۵ اردیبهشت یازدهم و دهم رو ببندید و بعد از اون خودتون رو برای آزمونهای آبان آماده کنید. چون با باز شدن مدارس، عملا وقت شما بیشتر گرفته میشه و نمیتونید مثل تابستون برای مطالعه وقت بذارید. پیشنهاد میکنیم، اگر متوسط رو به پایین هستید توی تابستون آزمون آزمایشی شرکت نکنید. چون وقتی چیزی نخوندید این براتون فایده نداره و از طرف دیگه آزمون هایی مثل قلم چی بودجه بندی متفاوتی داره و اگر دروس پایه نهم و دهم شروع میکنه که شما مجبور میشید اونها رو بخونید و ازدروس دهم و یازدهم که بلد هستید و ممکن هست بعدها فراموش کنید، جا بمونید. پس ترجیحا آزمون شرکت نکنید.

یه توصیه دیگه هم اینکه  وقت زیاد برای دروس عمومی حفظی نذارید. چون تا کنکور فاصله زیادی دارید و تا اون موقع از یادتون میره و این زمان تلف میشه. درس های عمومی رو حذف نکنید اما به قسمت های استدلالی اون بیشتر توجه کنید تا قیمتهای حفظی

یه پیشنهاد جدی هم اینکه خودتون رو توی تابستون درگیر کلاسهای کنکور مختلف نکنید. حداکثر ۳-۴ تا کلاس برید و اگر هم نرفتید، مهم نیست. وقتتون رو بیشتر روی مطالعه بذارید. کلاس رفتن زیاد فقط وقت شما رو میگیره و تمرکز شما رو کاهش میده. چون مثلا شما ۹ صبح یه کلاس میرید و اگر ۴ بعد از ظهر هم یه آموزشگاه کلاس داشته باشید، وسط روز هم تمرکز ندارید و اون روز کلا تلف میشه. یک دفعه می بینید که تابستون تموم شد و شما فقط کلاس رفتید. اگر منطقی باشید می بینید که توی تابستون کلاس زیاد اصلا وقت نمیشه و نتیجه لازم رو نمیده. پس گول تبلیغات موسسات مختلف رو نخورید و اونها نمیتونند براتون معجزه کنند. توی خونه باشید و مطالعه کنید تا پایه تون قوی تر بشه.

اگر شما نظام قدیم هستید و امسال مدرسه ندارید، خیلی موقعیت خوبی دارید که باید ازش استفاده کنید. چون شما نسبت به بقیه نظام جدیدها وقت بییشتری دارید و میتونید بیشتر و با تمرکز بیشتر مطالعه کنید. پس این فرصت طلایی رو از دست ندید. خودتون رو درگیر سهمیه ها و اینکه حالا به چه نسبتی دانشگاه ها پذیرش میکنند نکنید. بالاخره شما کنکوری هستید و باید خوب درس بخونید. پس چه فرقی میکنه که به نسبت ۱ به ۲ باشه یا نسبت ۱ به ۳ یا هر چیز دیگه ای . فکرتون رو فقط روی کنکور متمرکز کنید و وارد حواشی نشید.

توصیه میکنیم نظام قدیمی ها، از درس های پایه اول و دوم یا پیش دانشگاهی شروع کنند و سعی کنند دروس تخصصی رو موضوعی بخونند. مثلا اگر تجربی یا ریاضی هستید، از فیزیک اول یا پیش یا زیست دوم شروع کنید. اگر فیزیک خوبی دارید و میخواهید توی کنکور هم فیزیک رو بترکونید!! از درس های حجیم و وقت گیر مثل دینامیک و حرکت شروع کنید و مثلا فیزیک دینامیک دوم و پیش رو با هم بخونید. یا مثلا برای ریاضی تابع دوم، سوم و پیش رو با هم بخونید و تست هاش رو بزنید. اگر فکر میکنید که خیلی روی این درسها آماده نیستید و نیاز دارید که پایه ای شروع کنید از همون پایه اول شروع کنید و با دقت بخونید. بقیه توصیه های ما در مورد کلاس رفتن و آزمون و … هم شبیه به نظام جدیدی ها هست.

نکته مهمی که باید بگیم اینه که راهکارهای پیشنهاد شده در این متن قطعی نیست و ممکن هست که بسته به شرایط مختلف و برای افراد مختلف با سطوح درسی گوناگون تغییر بکنه اما ما معمولا میانگین افراد رو در نظر میگیریم. اگر شما شرایط خاصی دارید و نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید با مشاوران پاسخدون تماس بگیرید. باعث افتخار ماست که با ما در ارتباط باشید. ما بیصبرانه منتظر سوالات شما در این مورد هستیم. همچنین در مقالات آینده، بیشتر در مورد مطالعه و برنامه ریزی درسی تابستان حرف خواهیم زد.

برنامه ریزی درسی تابستان توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

تقویت روحیه و انگیزه

اگر الان روحیه نداری، آزمون یا امتحانت خراب شده، حوصله هیچ کسی رو نداری و میخوای دوپینگ کنی، این مطلب رو با دقت بخون:

به خودت بگو من میتونم

به خاصیت که همه کنکوری های موفق داشتند، این بود که همشون به خودشون اعتماد داشتند. یعنی همش به خودشون میگفتند که من بهتر از بقیه میتونم  این آزمون رو پشت سر بذارم. از گفتن حرفهایی مثل نمیتونم، نمیشه، دیر شده و فایده نداره، حس و حال درس خوندن ندارم و … به شدت پرهیز میکنند. مسئولیت کارهاشون رو قبول میکنند و همیشه دنبال بهتر کردن خودشون هستند. دوستان پاسخدون دائما دارن به پیشرفت شخصی خودشون فکر میکنند و برای مشکلات کنکوریشون دنبال چاره هستند. پس به جای نشستن و غر زدن که این نمیشه و نمیتونم. دنبال ریشه مشکلات باشید و فقط از کنکور برای خودتون غول نسازید. این همه آدم تا حالا با همین روش ها کنکور عالی دادن و خواهد داد. چرا شما جزو اونها نباشید؟ پس فقط بگو میتونم و برید دنبالش

زمانت رو مدیریت کن

به جای اینکه همش اسیر زمان باشید و اون برنامه شما رو مدیریت کنه، شما مدیریتش کنید. یعنی به جای اینکه همش فریاد بزنید، نمیرسم و دیر شده، دنبال یه برنامه ریزی کنکور صحیح و علمی باشید تا به همه کارهاتون برسید. اگر تا حالا این کار رو نکردید، تیم تخصصی برنامه ریزی کنکور پاسخدون میتونه کمکتون کنه. اگر شما یه برنامه اصولی داشته باشید به همه کارهاتون میرسید و مشکلات این قسمت هم حل میشه. یه کار ساده اینه که به مدت یه هفته، هر شب کارهایی که اون روز انجام دادید رو بنویسید. در آخر ببینید که کدوم یکی از این کارها اضافه بوده و میتونید حذفش کنید.

 

مخور غم گذشته، گذشته ها گذشته

هر کاری قبلا کردی که دیگه گذشت. مهم نیست که چجوری گذشت. الان وقت اون رسیده که به فکر زمان حال و آینده باشی. خیلی از آدم ها رو دیدیم که گذشته های درخشانی هم داشتند و توی کنکور نتیجه مناسبی نگرفتند و برعکس. گذشته آنچنانی این نداشتند و با برنامه ریزی توی کنکور عالی بودند. بعد گروه اول میگن که مگه ما فلان نبودیم اما چرا نشد. مگه من مثلا مدرسه غیرانتفاعی و هزار تا کلاس کنکور عجیب و غریب نرفتم و آخرش نشد اما اون که مدرسه دولتی سطح پایینی هم میرفت الان توی کنکور رتبه یه رقمی آورده. دلیل اینه که این چیزها تاثیر آنچنانی نداره و فقط خودتون باید برای آیندتون تلاش کنه و کسی جور شما رو نمیکشه. ۹۰ درصد انفاقات توی کنترل آدم هست و ده درصدش رو هم کاری نمیشه کرد. خیلی از بچه ها اسیر اون ده درصد میشن و همش افسوس گذشته رو میخورند اما غافلند که اون ۹۰ درصد میتونه زندگی شما رو متحول کنه و ازش غافل اند.

کم نیاری هاا

حالا مگه چی شده؟ امتحانت خراب شده؟ تابستون رو از دست دادی و ناراضی هستی از خودت ؟ درسهای پایه رو خوب مرور نکردی؟ از بقیه رفیقات عقب تری؟ چند تا درس رو میخوای کنار بذاری، چون مشکلات جدی توشون داری؟ مدیریت آزمونت خوب نیست و همش توی امتحانات وقت کم میاری؟ تمرکزت کمه؟ سوتی های عجیب داری؟ استرس داری؟ خب معلومه که نباید کم بیاری. همه رتبه های یه رقمی هم این مشکلات رو داشتند اما کم نیاوردند و براش راه چاره پیدا کردند. همه این چیزها راه حل داره پس نا امیدی برای چیه؟ از وقتتت استفاده کن و با این حرفها روحیه خودت رو خراب نکن.

به راهی که داری میری اعتماد داشته باش

تا کی میخواهی همش از این شاخه به اون شاخه بپری؟ دنبال کلاسها، کتابها، مشاورها، آزمونها و محلهای مطالعه جدید دیگه نباش. یه بار از بقیه دوستان موفق خودت، معلم های با سابقه و مشاروان حرفه ای مثل پاسخدون بپرس. جواب که معلوم شد، همون رو بگیر و تا آخرش برو. اعتماد کن و نتیجه آرامش  اون رو خواهی چشید.

سالم زندگی کن

شما باید به سه مورد؛ خواب، تغذیه و ورزش اهمیت ویژه ای بدید. باید همیشه بدن سالمی داشته باشید که بتونید فشارهای ذهنی را تحمل کنید. شعار نمیدیم واقعا این سه مورد خیلی مهمه و میتونه همه چیز رو تحت تاثیر قرار بده. البته نباید دوباره اسیر وسواس فکری نسبت به خواب و خوراک خودتون بشید. دیگه نباید بهشون گیر داد. بعضی از دوستان نسبت به گذشته حتی کمتر هم میخوابند و همیشه خواب آلوده هستند اما میگن ما به خاطر خواب زیاد به برنامه نمیرسیم. مطمئن باشید که برنامه مشکل داره وگرنه بدن انسان در روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب احتیاج داره و نمیتونید کمش کنید. متاسفانه این افراد دنبال چیزهایی میروند که بخورند و خوابشون کم بشه. این کار دیگه خیلی اشتباهه. پس همه چیز رو طبیعی پیش بگیرید و دنبال کارهای عجیب و غریب نباشید. مدیریت زمان مهمترین اصل توی کارهاتون باشه.

خدا همیشه هست

خدا نمیذاره که تلاش هر کسی بدون فایده بمونه. همیشه یاد خدا باعث آرامش میشه. شما هم با توسل و دعا میتونید از استرس ها و نگرانی ها تون کم کنید. همون طور که به خودت اعتماد داری به خدا هم اعتماد کن. شاید رابطه ما با خدا خیلی محدود و کم باشه اما اون به فکر همه بنده های خودش هست و به طور ویژه به همشون توجه داره. امام علی (ع) می فرمایند:

آرام باش، توکل کن، تفکر کن، آستین ها را بالا بزن، آن گاه دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست به کار شده اند.

تقویت روحیه و انگیزه توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

تقویت حافظه

خیلی از بچه های کنکوری دوست دارند که راه های تقویت حافظه رو یاد بگیرند. توی سالهای اخبر یه عده آدم سودجو با استفاده از عناوین وسوسه کننده اومدند و به دغدغه ها و نگرانی های دانش آموزان اضافه کردند تا فقط بتونند پکیج ها و محصولات غیراستاندارد و غیر علمی خودشون رو بفروشند. پس از اول به شما توصیه میکنیم که اسیر این تبلیغات نشید. برای تقویت حافظه یک سری راهکار ساده علمی و اثبات شده وجود داره که ما توی این نوشته بهتون میگیم. اصلا نگران نباشید و این مطلب رو با دقت بخونید.

بر روی چیزی که میخوانید تمرکز کنید

 

تقویت حافظه یعنی ارسال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت. پس اول باید اون چیزی که میخونید رو خوب فهمیده باشید و به درستی وارد حاقظه کوتاه مدت شده باشه که بعد بتونید به حافظه بلندمدت منتقلش کنید. سعی کنید در محیط مناسبی درس بخونید. این مجیط باید بی سر و صدا باشه و صدای تلویزیون، موسیقی و … هم مزاحم نباشه. البته سکوت  مطلق هم خوب نیست. چون مغر انسان شرطی میشه و توی کنکور واقعی که معمولا سر و صدا هم هست، نمیتونه تمرکز لازم رو بکنه.

برنامه ریزی درسی داشته باشید

 

در مورد فواید برنامه ریزی درسی توی مطالب دیگه براتون حرف زده بودیم. این فواید رو همه بلدند و باید بهش عمل هم بکنند. پزوهش های علمی نشون میده که کسی که برنامه ریزی دقیق مطالعه و مرور داره خیلی خیلی پیشرفت راحت تری داره و مطالب رو با دقت بالا به خاطر میسپاره. پس به جای اینکه یک موضوع خاص رو توی یک جلسه طولانی بخونید، این مطالب رو توی چند جلسه کوتاه و با فواصل زمانی منظم بخونید. این روش خیلی توی به یاد آوردن مطالب و تقویت حافظه موثره. توی مقاله مرور صحیح مطالب، این روشها رو بهتون یاد دادیم.

دسته بندی کنید

 

از نظر علمی مطالب توی مغز به صورت خوشه ای دسته بندی میشه. برای اینکه از این ویژگی مغز خوب استفاده کنید، شما هم مطالب رو ساختاردهی و سازمان دهی کنید. مثلا مفاهیم مشابه رو با هم بخونید و به خاطر بسپارید. برای همین است که توصیه جدی به خلاصه نویسی میشه و نباید از خالصه نویسی دیگران با رتبه های برتر کنکور استفاده کرد. چون اون خلاصه ها، طبق مغز اون افراد تنظیم شده و شاید مناسب شما نباشه. هر کسی باید برای خودش خلاصه برداری بکنه و دسته بندی های مغزی خودش رو ایجاد بکنه. روش خلاصه برداری علمی رو از اینجا میتونید بخونید.

ارتباط ایجاد کنید

 

وقتی مطلب جدیدی میخونید، ارتباطش با دانسته های قبلی خودتون رو هم پیدا کنید. این حلقه زنجیر رو توی مغزتون ول نکنید و اونو به یه جایی وصل کنید. با ایجاد این ارتباط احتمال فراموشی رو صورت جدی کاهش میدید. در واقع پرسش های مفهومی که چند سالی هست که توی کنکور داره میاد از این قاعده پیروی میکنه. شما باید ارتباط بین مطالب رو هم درک کرده باشید تا بتونید سوالات مفهومی کنکور رو هم پاسخ بدید. پس هر وطلب جدید که خوندید دنبال ارتباط با مطالب دیگه ای باشید که قبلا یاد گرفته بودید و روی این موضوع خوب فکر کنید. این بخش هم جزو تکنیکهای مطالعاتی تقویت حافظه محسوب میشه.

بسط دهید و مرور کنید

 

بسط و مرور یکی از تکینیک های مهم تقویت حافظه هست که رتبه های تک رقمی کنکور معمولا از اون استفاده میکنند. برای مطالبی که میخونید اول کلمات کلیدی رو بخونید بعد از هر کدوم یه تعریف مختصر داشته باشید و در نهایت با جزییات بالا اونو بخونید. اگر چند بار این فرآیند رو تکرار کنید، هم به خوشه بندی کردن مطالب توی مغز کمک کردید و هم یادآوری مطالب خیلی سریع تر وراحت تر خواهد بود.

تغذیه مناسب

 

به کسی پوشیده نیست که تغذیه روی تقویت حافظه خیلی موثر هست. شما باید سوخت کافی رو به موقع به مغزتون برسونید تا اون بتونه برای شما بهترین نتیجه رو رقم بزنه. شما باید انواع ویتامین ها و مواد معدنی که توی هرم غذایی هر فردی قرار میگیره رو به اندازه کافی مصرف کنید. پس توصیه میکنیم که میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت مرغ رو حتما توی تغذیه روزانتون داشته باشید و تا جای ممکن گوشت گوسفند، گوساله و انواع فست فود ها و غذاهای چرب رو از رژیم غذایی خودتون حذف کنید. توصیه میکنیم اگر مشکل جدی دارید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

تقویت حافظه توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

المپیاد دانش آموزی

المپیاد یه مسابقه جهانیه که هر سال برگزار میشه و معتبرترین و باارزش ترین مسابقات علمی دانش آموزی حساب میشه.

برای اینکه به این مرحله برسید باید یه سری آزمون های داخل کشور بدید و اگر مقام بیارید میفرستن تون خارج برای مسابقات.

اونجا هم برای کشور افتخار آفرینی می کنید و هم تمام دنیا شما رو به عنوان نخبه های ایران با استعداد فوق العاده میشناسه و خود به خود خیلی فرصت های تحصیلی و شغلی عالی براتون ایجاد میشه.

المپیاد توی ایران ۶ رشته داره (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، نجوم، کامپیوتر) که برای مسابقات جهانی دانش آموز اعزام میکنه.

یه المپیاد ادبی هم داریم که داخلی هست و جهانی نداره. البته مزایای داخل کشور رو کامل داره. المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هم تازه اومده و به صورت آزمایشی فعلا برگزار میشه.

المپیاد بین دانش آموزهای دوره دوم متوسطه برگزار میشه اما برای موفقیت باید از اواخر دوره اول متوسطه شروع کرد به آموزش و آمادگی برای شرکت توی آزمون ها. ۳ مرحله داخل کشور داریم که مرحله اول حدود بهمن هرسال برگزار میشه که ۱۰۰۰ نفر قبول میشن.این آزمون تستیه و خیلی سطحش بالاست. مرحله دوم، توی اردیبهشت سال بعد و تشریحی برگزار میشه. توی این مرحله از بین ۱۰۰۰ نفر، ۴۰ نفر قبول میشن و میرن برای مرحله آخر. البته المپیاد کامپیوتر به آزمون برنامه نویسی جدا هم داره و بعد میرن برای مرحله آخر. این ۴۰ نفر همه عضو بنیاد ملی نخبگان میشن و مزایای معافیت سربازی، وام، رزومه، اعتبار و کلاس کاری و … رو دارند.

مرحله آخر در تابستون برگزار میشه. این افراد رو باشگاه دانش ‏پژوهان جوان می بره اردوهای مطالعاتی و براشون کلاس میذاره. آخرش هم مدال طلا و نقره و برنز میده. اونهایی که طلا نمی‏گیرند باید کنکور رو بدن اما سهمیه خاص دارند و کنکورشون خیلی آسون تر از بقیه میشه. اما اونهایی که طلا میگیرن، میافتند توی ظرف عسل !!!! کنکور نمیخواد بدن و هر رشته توی زیرگروه خودشون و هر جایی که بخوان میتونند درس بخونند اونهایی که طلای المپیاد ادبی رو میارن علاوه بر رشته های علوم انسانی، رشته های هنر رو هم میتونند بدون کنکور برن. تعداد طلاهای هر المپیاد در جدول زیر اومده:

 

المپیاد تعداد نفرات برگزیده توضیحات
کامپیوتر ۸  
ادبی حداکثر ۱۸ ۱۲ نفر از برگزیدگان المپیاد ادبی از رشته های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و ۶ نفر دیگر از سایر رشته ها هستند که به شرط کسب حد نصاب لازم معرفی میشوند.
شیمی ۸  
نجوم ۱۰  
ریاضی ۱۲  
زیست شناسی ۸  
فیزیک ۱۰  

 

برای اعزام به خارج هم بین اونهایی که طلا گرفتند، آزمون برگزار میشه و برگزیده ها میرن برای مسابقات جهانی که خیلی اعتبارشون اضافه میشه و توی دنیا معروف میشن. در آینده میتونند از این رزومه استفاده بکنند و برای تحصیل یا کار اپلای بکنند و با امکانات عالی در خارج از کشور بمونند. البته امیدواریم این اتفاق نیافته و نخبه های کشور به وطنمون برگردند. اما بالاخره هر کسی هدف خودش رو داره.

 

ثبت نام المپیاد

 

ثبت نام مرحله اول المپیاد به صورت اینترنتی و از سایت http://oly.medu.ir امکان پذیره. معمولا دانش آموزها خودشون ثبت نام اولیه رو میکنند و دبیرستان ها اطلاعات رو تایید میکنند که ثبت نام نهایی بشه. هزینه ثبت نام در سال ۱۳۹۶، برای هر المپیاد ۲۲۵۰۰ تومان بود که باید به صورت آنلاین پرداخت بشه. برای اطلاعات بیشتر به دفتر مدرسه خودتون مراجعه کنید. بخش نامه المپیاد علمی سال ۱۳۹۶ رو هم میتونید از اینجا دانلود کنید. توی این بخشنامه تمامی شرایط رو دقیق نوشته.

المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هم تازگی داره به صورت آزمایشی برگزار میشه که سال ۹۶ دوره سومش بود. بخشنامه این المپیاد رو هم از اینجا دانلود کنید.

 

منابع آزمون

برای این المپیاد خیلی منبع واحدی وجود نداره اما اون چیزی که رایج هست و معمولا همه میخونند رو براتون توی جدول زیر میذاریم.

المپیاد دانش آموزی

در صورت سوالات بیشتر با ما تماس بگیرید. بی صبرانه منتظر شنیدن سوالات شما هستیم.

 المپیاد دانش آموزی توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

آزمون مدارس تیزهوشان

یکی از راه هایی که در موفقیت شما در آینده تاثیر زیادی داره و باعث میشه راحت تر کنکور قبول بشید، راهیابی به مدارس تیزهوشان هست. این مدارس زیر نظر ویژه آموزش و پرورش هستند و معمولا سطح علمی و امکانات بهتری (مثل آزمایشگاه های مجهز) نسبت به سایر مدارس دارند. البته فراموش نکنید که این تنها راه ورود به دانشگاه خوب نیست و خیلی از رتبه های تک رقمی کنکور توی این مدارس درس نخوندن. در ضمن خیلی از دانش آموزان باهوش هم علی رغم تلاش های زیاد، توی آزمون ورودی تیزهوشان قبول نمیشن که خیلی مهم نیست. مثلا تو آزمون قبل تیزهوشان حدودا ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند که فقط ۱۵ هزار نفر قبول شدند. این به این معنی نیست که کسانی که قبول نشدند، هوش کمتری داشتند یا واقعا از قبول شدگان ضعیف تر بودند. قبول شدن در این آزمون، مثل کنکور به خیلی عوامل ربط داره مثل استعداد ذاتی، آمادگی تحصیلی، مهارت تست زنی، وضعیت جسمی و روانی فرد قبل و حین آزمون، مدیریت زمان و … نقش خانواده ها در این آزمون خیلی پر رنگه. خانواده ها با ایجاد محیط آرام و بدون استرس باید شرایط لازم برای مطالعه فرزندان رو مهیا کنند تا فرد بتونه تمرکز لازم رو بدست بیاره و موفق بشه.

ثبت نام این آزمون برای پایه های هفتم و دهم مدارس استعداد درخشان (سمپاد) معمولا اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند هر سال به صورت اینترنتی از طریق سایت http://azmoon.medu.ir انجام میشه. کارت ورود به جلسه هم از طریق همین سایت و حدودا یک هفته قبل از آزمون توزیع میشه. آزمون هر دو پایه معمولا اواسط اردیبهشت ماه انجام میگیره. هزینه آزمون در سال ۹۶، ۱۶۵۰۰ تومان بود که باید به صورت آنلاین پرداخت میشد.

 

خبر مهم

 

در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، وزیر آموزش و پرورش گفتند که دیگه توی دوره ابتدایی آزمونی برگزار نمیشه. پس آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی فقط برای پایه هفتم (دوره اول متوسطه) هم حذف میشه(منبع). انگار این موضوع توی آموزش و پرورش هم تصویب شده. اما متاسفانه اطلاعات دیگه ای ندادند که پس بالاخره بچه ها چه جوری به این مدارس راه پیدا میکنند!!!!

ما هم منتظریم که ببینم واقعا چنین اتفاقی میافته یا نه و تا چه حد اجرایی میشه.

حالا فعلا تا مشخص شدن موضوع به همون روال سابق آزمون ها رو درنظر میگیریم.

۱- شرایط ثبت نام برای دوره اول متوسطه تیزهوشان

 

برای ثبت نام نکات زیر را رعایت کنید:

۱- داشتن تابعیت ایرانی: البته ثبت نام اتباع غیر ایرانی طی شرایط خاصی امکان پذیر هست.

۲- داشتن حداقل نمره در نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی:  باید همه درسها رو خیلی خوب داشته باشید و یا اینکه فقط یک خوب و بقیه خیلی خوب باشه.

 

تعداد و بودجه بندی سوالات آزمون تیزهوشان

 

دو نوع سوال در این آزمون برای داوطلبان پایه اول متوسطه میاد

استعداد تحلیلی: از این بخش ۱۵ سوال چهار گزینه‏ای میاد که ۱۵ دقیقه هم وقت دارید. هدف این بخش ارزیابی میزان تحلیل، ریشه یابی و طبقه بندی مطالب مختلف توسط شما هست. این سوالات کاملا از کتابهای درسی نمیاد و بیشتر جنبه عمومی داره.

استعداد تحصیلی:  مجموعا ۵۵ سوال چهارگزینه ای این بخش داره که توی ۷۵ دقیقه باید پاسخ بدید. این بخش تماما از کتاب درسی ها میاد. بودجه بندی دقیق سوالات در جدول زیر اومده:

درس تعداد سوال ضریب
قرآن و تعلیمات دیتی و اخلاق (آموزش قرآن و هدیه های آسمان) ۸ ۲
فارسی (مهارت خواندن و نوشتن) ۱۰ ۲
مطالعات اجتماعی ۷ ۱
تفکر و پژوهش ۵ ۱
علوم تجربی ۱۰ ۲
ریاضی ۱۵ ۳

 

حدود یک سوم سؤالات درسهای قرآن، فارسی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی و ریاضی از پایۀ پنجم ابتدایی و حدود دو سوم سؤالات نیز از پایۀ ششم ابتدایی میاد. همچنین سؤالات درس تفکّر و پژوهش از کتاب پایۀ ششم طراحی میشه.

همه سوالات نمره منفی داره و نباید شانسی بهشون پاسخ بدید.درصد نهایی از فرمول زیر به دست میاد

درصد کنکور

۲۰% نمره آزمون مربوط به بخش استعداد تحلیلی و ۸۰% مربوط به استعداد تحصیلی میشه.

۲- شرایط ثبت نام برای دوره دوم متوسطه تیزهوشان

 

برای ثبت نام نکات زیر را رعایت کنید:

۱- داشتن تابعیت ایرانی: البته ثبت نام اتباع غیر ایرانی طی شرایط خاصی امکان پذیر هست.

۲- داشتن حداقل معدل ۱۹ پایه هشتم در خرداد ماه: اگر شما پایه نهم رو توی مدارس تیزهوشان خوندید از این بند معاف هستید و شرط معدل دیگه نداره. اما آزمون رو باید بدید

 

تعداد و بودجه بندی سوالات آزمون

 

دو نوع سوال در این آزمون برای داوطلبان پایه اول متوسطه میاد:

استعداد تحلیلی: از این بخش ۱۵ سوال چهار گزینه ‏ای میاد که ۱۵ دقیقه هم وقت دارید. هدف این بخش ارزیابی میزان تحلیل، ریشه یابی و طبقه بندی مطالب مختلف توسط شما هست. این سوالات کاملا از کتابهای درسی نمیاد و بیشتر جنبه عمومی داره

استعداد تحصیلی: مجموعا ۷۵ سوال چهارگزینه ای این بخش داره که توی ۸۵ دقیقه باید پاسخ بدید. این بخش تماما از کتاب درسی ها میاد. بودجه بندی دقیق سوالات در جدول زیر اومده:

درس تعداد سوال ضریب
قرآن و معارف اسلامی (آموزش قرآن و پیام های آسمان) ۸ ۲
زبان و ادبیات فارسی ۱۵ ۲
مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافی و اجتماعی) ۱۵ ۱
علوم تجربی ۱۷ ۲
ریاضی ۲۰ ۳

 

حدود یک سوم سؤالات هر درس از پایۀ هشتم و حدود دو سوم سؤالات هم از پایۀ نهم میاد.

همه سوالات نمره منفی داره و نباید شانسی بهشون پاسخ بدید. درصد نهایی، از فرمولی توی بخش قبل گفتیم، به دست میاد.

۲۰% نمره آزمون مربوط به بخش استعداد تحلیلی و ۸۰% مربوط به استعداد تحصیلی میشه.

 

۳ – چند نکته

 

۱- قبولی شما فقط به نمره آزمون ربط داره و نمرات دیگه شما موثر نیست.

۲- حوزه امتحانی براساس منطقه آموزشی آخرین محل تحصیلی تعیین میشه

۳- اگر در شهرستان شما چند دبیرستان استعداد درخشان هست میتونید حداکثر ۳ دبیرستان رو به ترتیب اولویت انتخاب کنید.

۴- در پایه نهم فقط باید از یک رشته تحصیلی دبیرستان ها رو انتخاب کنید.

۵- تغییر رشته در سال اول ممنوعه اما در سالهای بعد با شرایط خاص و سختی امکان پذیر میشه. بنابراین در انتخاب رشته خود دقت کنید که جای هیچ تغییری در سال اول نیست.

۶- نقل و انتقال بین مدارس یک شهرستان در سال اول ممنوعه و در سالهای بعد در صورت قبولی در یکی از مدارس انتخاب شدۀ خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن حداقل نمرۀ کف قبولی مدرسۀ شهرستان مقصد، با کسب موافقت ادارات کل آموزش و پرورش استانهای مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت نام در دیگر مدارس استعدادهای درخشان (در شهرستان یا استان دیگر) خواهید بود.

۷- دبیرستان ها امکانات خوابگاهی و شبانه روزی ندارند . فقط دبیرستان دوره اول میرزا جهانگیر خان قشقایی در استان فارس، دارای امکانات خوابگاهی است.

۸- طبق قانون از شما به اندازه ۵۰% مدارس غیردولتی شهریه میگیرند. هزینه فعالیت های فوق برنامه هم طبق مدارس غیردولتی حساب میشه و باید پرداخت کنید.

۹- درس علوم و ریاضی از بقیه دروس مهمتره و سعی کنید این دو درس رو مسلط باشید و تراز بالای ۷۰۰۰ بزنید.

۱۰- همیشه با برنامه درس بخوانید. ساعات و موضوعات مطالعه هر درس، زمان استراحت و … را مشخص کنید. همیشه بدون تست زنی درسی رارد نکنید و برای تسلط بیشتر زیاد تست بزنید. حتما سوالات آزمون های سالهای قبل رو کاملا مسلط باشید و توی اونها عمیق بشید و تمرین کافی کنید.

آزمون مدارس تیزهوشان توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

حس و حال درس رو ندارم

اگر شما هم مثل خیلی از دانش آموزان و دانشجویان همش میگید حس و حال درس رو ندارم و دلتون به سمت درس خوندن نمیره، حتما این مطلب رو با دقت بخونید و بهش فکر کنید.

هر کسی توی زندگیش یه سری هدف داره که با تلاشش میخواد بهش برسه. یکی دنبال پوله یکی علم، یکی شهرت و … اما از بچگی همش به ما گفتند که خواستن توانستن هست. اما فقط خواستن کافی نیست و شما باید برای توانستن برنامه ریزی دقیق داشته باشید و براش تلاش کنید. شما هر کاری که در زندگی میکنید باید یه هدفی داشته باشه، حتی وقتی موقع خوابیدن از این پهلو به اون پهلو میچرخید هم هدف راحتی بیشتر رو دارید. پس نکته اول اینه که هدف خودتون رو مشخص کنید. اصلا از درس خوندن میخواهید به کجا برسید. اگر شما هم یک پدر پولدار دارید که بعد از فارغ التحصیلی میرید پیشش و کار میکنید، دیگه چه نیازی به درس دارید. ایراد همین جاست و هیچ وقت حس درس نیست.

شاید شما اصلا به پول فکر نکنید و جایگاه اجتماعی براتون مهم باشه. یکی از دغدغه های هر آدمی اینه که دیگران در موردش چی فکر میکنند. خیلی از این آدمها که این دغدغه براشون مهمه به سمت درس و کنکور میان و درس میخونند. با این شرایط هم درس خوندن دیگه سخت نیست. برای بعضی آدمها مطالعه تفریح حساب میشه و از این کار لذت میبرند. چون فکر میکنند که با مطالعه دارند خودشون رو می سازند و میتونند برای جامعه مفید باشند.

اگر رشته ای که توش دارید درس میخونید رو دوست ندارید و یا فکر میکنید که در اون هیچ استعدادی ندارید، مطمئن باشید که در آینده هم از این رشته استفاده نخواهید کرد و حس درس خوندن براتون ایجاد نمیشه. توصیه میشه که خیلی زود به دنبال علاقه واقعی خودتون برید و از اینکه دیگه دیر شده و شاید از بقیه عقب بیافتید، اصلا نترسید. شما با نیروی علاقه میتونید راهی که دیگران در عرض چند سال رفتند رو خیلی سریعتر برید.

عادت به مطالعه

 

به طور کلی مطالعه کردن یه عادته و شما باید به مرور زمان اونو به دست بیارید. اگر شما قبلا اهل مطالعه نبودید یه دفعه نمیتونید روزی ۸ ساعت بخونید. باید به تدریج از ساعتهای کم شروع کنید و اونو افزایش بدید. کسانی که به مطالعه عادت میکنند دیگه اگر آزمونی هم نداشته باشند این عادت رو پیگیری میکنند و ازش لذت میبرند. بعضی ها رو ما دیدیم که مشاوره غلط گرفتند و به اونها گفته شده که مثلا اگر میخواهی توی کنکور رتبه زیر ۱۰۰۰ بیاری باید حداقل روزی ۱۰ ساعت درس بخونی . این حرف خیلی اشتباهه و شرایط برای هر کسی فرق داره. بعضی ها از اول تابستون شروع میکنند و روزی ۱۰ ساعت میخونند و بعد از یه هفته از همه چیز زده میشن و این کار تبدیل به شکنجه میشه. برای همین میگن حس و حال درس رو ندارم . یه کاری که میتونید بکنید، اینه که اول از موضوعات غیر درسی شروع کنید و مثلا چند ساعت در روز رو رمان یا داستان کوتاه بخونید. وقتی گرم شدید، سراغ کتاب های درسی برید. اینطوری بعد از یک ماه کاملا به مطالعه طولانی عادت می‏کنید.

شرایط مطالعه

 

مکانی که توش مطالعه میکنید رو برای خودتون آماده کنید. در آینده به مقاله جدا در مورد شرایط مطالعه براتون می نویسیم تا بهتر با این مورد آشنا بشید. به طور خلاصه جایی درس بخونید که توش کاملا راحت هستید. بعضی ها روی زمین راحت اند بعضی ها پشت میز. برای اینکه انگیزه بگیرید اسم خودتون رو با اسم رشته و اسم دانشگاه هدفتون پرینت بگیرید و داخل محل مطالعه بگذارید. اگر دیدید که حس مطالعه ندارید به اون برگه نگاه کنید و در مورد هدفتون فکر کنید تا انگیزه از دست رفته برگرده. به این فکر کنید که همین یک سال کنکور چقدر در آینده شما موثره. مثلا ده سال آینده اگر شما توی اون رشته دلخواه درس خونده باشید، چقدر جایگاه اجتماعی بالایی دارید و چقدر از خودتون راضی هستید. خیلی ها الان توی جامعه هستند که دارند حسرت دوران تحصیل رو میخورند و همش میگن ای کاش درس خونده بودند و الان دکتر یا مهندس یا … بودند.

تغییر طرز فکر

 

طرز فکر خودتون رو عوض کنید. درس خوندن خیلی کار با حالی هست. شما دارید یه چیزهایی یاد میگیرید که تا آخر عمر با شما هستند. شما میتونید در جمع در موردشون حرف بزنید. بحث علمی کنید. همه شما رو به عنوان یه فرد باشخصیت و علمی میشناسند. اگر درسی که دارید میخونید همون علاقه واقعی شما باشه که دیگه ایده آله. مطالعه میشه اولویت اول زندگی شما. همیشه به این فکر کنید که چه کاری رو الان برای پیشرفتم میتونم انجام بدم که دیگه سال دیگه نمیشه و چه کارهایی رو میتونم الان انجام ندم و بعدا انجام بدم. فیلم ها، سریالها، بازی هایی که دانلود کردید رو میتونید چند ماه دیگه هم برید سراغش. اما کنکور رو دیگه نمیتونید و شاید این سرنوشت شما رو عوض کنه. پس دیگه همش نگید حس و حال درس رو ندارم و با فکر کردن به این موضوعات برای خودتون اینجا انگیزه کنید.

جمع بندی

 

اینکه شما میگید حس و حال درس رو ندارم ، به خیلی عوامل ربط داره. ما توی این مقاله برخی از مهم ترین هاش رو گفتیم. خودتون هم میتونید دلایل رو بررسی کنید. مثلا فکر کنید که این حس چه وقت هایی بیشتر سراغتون میاد و برای مقابله باهاش چه کار کردید. اگر مشکل خاصی توی زندگی مثل افسردگی دارید به یه روانشناس ماهر مراجعه کنید. اگر فکر میکنید که تغذیه مناسبی ندارید به یه متخصص تغذیه مراحعه کنید و شرایط رو براش توضیح بدید. همین طور خودتون مشکل رو در بیارید. باز هم یادآوری میکنیم که شاید اصلا درس خوندن مناسب شما نیست و باید دنبال علاقه واقعی خودتون برید. اما این رو هم فراموش نکنید که کنکور قبول شدن یکی از راحت ترین راه های موفقیته و اگر دنبال کارهای دیگه رفتید به مراتب باید از الان بیشتر تلاش کنید.

حس و حال درس رو ندارم توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 تير 1397 | نظرات ()