نوشته شده توسط : پاسخدون

 چه جوری اعتماد بنفس پیدا کنیم؟

ملانی گرینبرگ از روان شناسان مطرح جهان، ریشه تمام ترس های انسان و نبود اعتماد به نفس رو توی ۳ دلیل مهم می بینه. توی این مقاله این دلایل رو بهتون میگیم تا بتونید بهشون قائق بیایید.

 

دلیل اول: شکست یا طرد شدن های اخیر

 

مطالعات نشون میده که ۴۰% از خوشحالی های هر آدمی، به اتفاقات اخیر زندگیش ربط داره. مواردی مثل به هم خوردن روابط عاطفی، مرگ عزیزان، از دست دادن شغل یا بیماری ها میتونند خیلی برای روحیه فرد مضر باشه. توی این حالت ها فرد از خودش ارزیابی درستی نداره و باعث میشه، اعتماد به نفسش کم بشه. مثلا در موارد تحصیلی ممکنه که شما یه سال کنکور رتبه خوبی نیارید و تصمیم بگیرید تا سال آینده دوباره بخونید. پس افکار کهنه ای مثل عدم استعداد، هوش کم و … به سراغ شما می یاد و اگر دائما این افکار رو داشته باشید، اعتماد به نفس خودتون رو نابود کردید. در حالی که واقعیت اصلا چنین چیزی نیست. باید قبول کنید که شکست هم بخشی از زندگی هست و با تمرکز روی موفقیت، حتما بهش میرسید.

حالا چه جوری به این حالت غلبه کنیم؟

  • ۱- به خود فرصت بدید تا به شرایط جدید عادت کنید، و گوشه گیر و منزوی نشید.
  • ۲- به جای فکرهای منفی، سعی کنید با دوستان یا اعضای خانواده خود صحبت کنید تا به شما حس امنیت بدن.
  • ۳- هرگز از تلاش دست برندارید و همیشه برای رسیدن به اهدافتون کوشش کنید.
  • ۴- آماده پذیرش روش ها و استراتژی های جدید باشید.
  • ۵- در مورد شکست های خود با افرادی که به آنها اعتماد دارید، حرف بزنید.

دلیل دوم: اضطراب اجتماعی

 

اکثر آدمها وقتی توی موقعیتی قرار میگیرند که ازش اطلاعات خاصی ندارند، دچار اضطراب و کاهش اعتماد به نفس میشن. مثلا وقتی میخواهید توی جمع های خانوادگی، مصاحبه کاری، مهمانی ها و … حرف بزنید، نگران میشوید. چون فکر میکنید که شاید دیگران برداشت منفی از صحبت های شما بکنند یا روی رفتارهای ناخوشایند شما متمرکز بشن. برای همین ترجیح میدهید کاری نکنید و اعتماد به نفس شما کاهش می یابد.

مثلا همه آدمها توی مدرسه، کم و بیش، به نوعی مورد تمسخر دیگران قرار گرفتند. این حس میتونه تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کنه و توی همه مراحل زندگی همراه فرد باشه. این حس طرد و مسخره شدن میتونه تمام روابط اجتماعی فرد رو تحت تاثیر قرار بده. البته این حس میتونه از طرف والدین هم به فرد منتقل بشه. وقتی پدر و مادری دائما بچه رو با دیگران مقایسه میکنند و دائما فرد رو به باد انتقاد گرفته و موفقیت های اون رو نمیبینند. این حس توی فرد به وجود میاد که نکنه من واقعا ایرادی دارم. مثلا چرا بقیه رتبه های خیلی خوب توی کنکور میارن و من نمیتونم. شاید واقعا هوش من کمه و اونها چیزی دارند که من ندارم. پدر و مادر هم همش فرد رو با بقیه مقایسه میکنند. مثلا میگن چرا رتبه فلانی شده ۱۰۰۰ و تو شدی ۲۰۰۰ !!! این به مرور اعتماد به نفس رو نابود میکنه.

حالا چه جوری به این حالت غلبه کنیم؟

  • ۱- با منِ منتقدِ درونی خود صحبت کنید خوبی ها و صفت های مثبت خودتون رو بهش یادآوری کنید.، مثل اینکه انسان مهربان یا شوخی هستید و همه به عنوان یک دوست خوب از شما یاد می کنند. بدون شک هر انسانی ویژگی هایی داره که به موجب اون می تونه به خود و وجود خود افتخار کنه.
  • ۲- اگر قصد مکالمه با کسی رو دارید که به خوبی وی را نمیشناسید، موضوع هایی رو انتخاب کنید که روی اونها تمرکز کافی داشته و می تونید در رابطه با اون اظهار نظر کنید.
  • ۳- برای خود اهداف واقعی تعریف کید. از اهداف کوچک شروع کنید و به محض رسیدن به اونها، هدف رو بزرگتر کنید. مثلا در موارد تحصیلی، تراز آزمون های آزمایشی میتونه مقیاس خوبی باشه

یاد بگیرید که در هر حالت  (شکست یا پیروزی) خودتون رو دوست داشته باشید.

دلیل سوم: کمال گرائی

 

بعضی از آدمها برای زندگی خودشون بهترین استانداردها رو تعریف میکنند و میخوان که به همه اونها برسند. بهترین رشته تحصیلی، بهترین شغل، بهترین همسر و … اما این فکر اصلا درست نیست. چون قاعدتا شما نمیتونید همه بهترین ها رو یه جا جمع کنید و همه رویدادهای زندگی مطابق میل شما نیست. خیلی از اتفاقات فقط به شما ربط نداره و خیلی عوامل توش دخیل هست. یعضی چیزها هم کاملا از اختیارات شما خارجه. مثلا اوضاع اقتصادی جامعه، شرایط زنتیکی شما و …. اگر فرد کمالگرا به هر کدوم از اون اهداف نرسه، از زندگی ناامید میشه و اعتماد به نفسش کاهش پیدا میکنه.

چه جوری با این حس مقابله کنیم؟

  • ۱- خود را بر اساس تلاش هایی که برای انجام یک کار انجام داده اید، قضاوت کنید نه بر اساس نتیجه کارهای تان (چون بعضی مسائل در دسترش ما نیست)
  • ۲- از خود بپرسید: اگر در همه بخش های زندگی خود فقط ۱۰ درصد بهتر از این که هستید بودید، آیا میتونستید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید؟ اگر پاسخ شما منفی است، پس بیهوده وقت و انرژی خود را برای کسب آنها هدر ندهید.
  • ۳- افراد کمال گرا عموما شخصیت ثابتی ندارند. آنها وقتی که همه مسائل طبق خواسته هایشان پیش می‏رود، بسیار خوشحال هستند و وقتی نمی تونند به خواسته های خود به صورت تمام و کمال برسن، بسیار از خود عصبانی خواهند شد.

 چه جوری اعتماد بنفس پیدا کنیم؟ توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت سوم)

معرفی رشته های دبیرستان

توی دو پست قبل (قسمت اول و قسمت دوم ) این مقاله به معرفی شاخه نظری رشته های دبیرستان پرداختیم. حالا میخواهیم توی این پست دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش رو مختصرا معرفی کنیم:

شاخه فنی و حرفه ای

این شاخه همونطور که در شکل بالای این مقاله دیدید، شامل ۴ زمینه: صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر میشه که هر زمینه، رشته های زیادی داره. معمولا به مراکز فنی و حرفه ای، “هنرستان” و به دانش آموزان اونها، “هنرجو” و به معلمان اونجا، “هنرآموز” میگن. این شاخه بیشتر به جنبه های عملی علوم توجه داره و از همون اول بچه ها رو وارد کار جدی میکنه که باهاش حتی می تونند درآمد هم داشته باشن. هدف اصلی این شاخه، شناخت استعدادهای هنرجوها و هدایت اونها به سمت اشتغال مناسب آنان هست. بعد از این کار هنرجو به استقلال فکری میرسه و میتونه خلاقیت و نوآوری کاری داشته باشه.

بعد از سال سوم متوسطه به این افراد دیپلم فنی و حرفه ای میدن و دیگه پیش دانشگاهی ندارند. این افراد میتونند پیش دانشگاهی بخونند و توی کنکور شرکت کنند که کار سختی هست. چون مجبورند درسهای شاخه نظری رو خودشون تنهایی بخونند. یا اینکه بدون پیش دانشگاهی، وارد دوره های کاردانی توی دانشگاه های جامع علمی و کاربردی، دانشگاه آزاد یا دانشکده های فنی و حرفه ای بشن. برای این کار باید کنکور جدا بدن و بعد از فارغ التحصیلی بهشون مدرک فوق دیپلم میدن. با مدرک فوق دیپلم فنی و حرفه ای میتونند فرصت های شغلی خوبی داشته باشن و سریعتر جذب بازار کار بشن.

اگر در مورد ادامه تحصیل در این شاخه سوالی دارید، به این بخش مراجعه کنید. 

شاخه‌ کاردانش

این شاخه هم مثل فنی و حرفه ای شامل ۴ زمینه : صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر میشه که هر زمینه شامل تعداد زیادی رشته تحصیلی هست. به مراکزی که این شاخه رو تدریس میکنند، هنرستان کاردانش میگن. این شاخه برای دانش ‏آموزانی هست که دوست ندارند زیاد وارد دروس نظری و حفظی بشن و بیشتر به کار عملی و مهارت افزایی علاقه دارند. این افراد هم مثل فنی و حرفه ای ها میتونند ادامه تحصیل بدن اما برای مدارج بالای تحصیلی راه سخت تر هست. چون باید خودشون درسهای شاخه نظری رو بخونند و توی مدرسه بهشون این چیزها رو نمیگن. تنوع رشته های این شاخه خیلی زیاده و فرد باید با دقت بیشتری رشته خودش رو مشخص کنه که در آینده مجبور به تغییر نشه.

کاردانش با فنی و حرفه ای خیلی شبیه هستند ولی تفاوتهایی هم دارند که در ادامه بهشون اشاره میکنیم:

  • ۱- وارد شدن به فنی و حرفه ای سخت تر از کاردانش هست.
  • ۲- درسهای تئوری فنی و حرفه ای سخت تر از کاردانش هست.
  • ۳- درسهای عملی کاردانش بیشتر از فنی و حرفه ای هست.
  • ۴- رشته های کاردانش خیلی بیشتر از فنی و حرفه ای هست.
  • ۵- شرایط شغلی آینده فنی و حرفه ای بهتر از کاردانش هست و معمولا راحت تر استخدام میشن.
  • ۶- فنی و حرفه ای ها بیشتر در مدرسه هستند و ساعات درسیشون بیشتره. چون بعضی از دروس اختیاری و حذفی برای کاردانش، برای فنی و حرفه ای ها اجباری هست.

 

اگر در مورد ادامه تحصیل در این شاخه سوالی دارید، به این بخش مراجعه کنید.

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت سوم) توسط پاسخدون

 

 



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

در ادامه پست قبل که معرفی شاخه نظری رو شروع کردیم و به صورت مختصر در مورد رشته ریاضی حرف زدیم، حالا توی این پست ۳ رشته دیگه شاخه نظری یعنی تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی رو براتون معرفی میکنیم:

رشته علوم تجربی

درسهای مهم این رشته، زیست شناسی، علوم تجربی دوره متوسطه اول، ریاضی و شیمی هست. اگر شما به درسهایی ار جنس زیست شناسی شمال مطالعه ساختار بدن موجودات زنده و طبیعت (جانوران، گیاهان و محیط زیست) علاقه دارید. احتمالا در این رشته موفق خواهید شد. فقط توجه داشته باشید که جنس بیشتر این درسها حفظی هست و نیاز هست که خیلی اسامی و فرمولها را به خاطر بسپارید که نیاز به حافظه خوب داره.

از نظر تنوع رشته، علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک رتبه دوم رو داره. بیشتر کسانی که این رشته رو انتخاب میکنند برای ورود به پزشکی میرن اما بدونید که ظرفیت پزشکی بسیار محدود هست و برای قبول شدن در آن باید خیلی تلاش کنید. اما رشته های دیگه اون ظرفیت خوبی دارند و قبول شدن آنها راحت تره. رشته های آزمایشگاهی و پرستاری هم در ردیفهای بعدی هستند. اکثر فارغ التحصیلان این رشته در مراکز درمانی مشغول به کار میشن و آینده خوبی دارند. البته سختی های شغلی خاص خودش رو هم داره. اگر خیلی به این جنس کارها علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنیم با چند نفر از فارغ التحصیلان و شاغل حوزه بهداشت و درمان صحبت کنید و شرایط کاری آنها را بپرسید. اگر در مورد کنکور تجربی سوالی دارید به این پستمراجعه کنید یا با مشاوران پاسخدون تماس بگیرید.

در شکل زیر رشته هایی که دانش آموزان علوم تجربی میتونند برن رو براتون دسته بندی کردیم:

مشاوره کنکور تجربی

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت دوم)

 

مشاوره کنکور تجربی

رشته علوم انسانی

از درس های اصلی این رشته به ترتیب ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی هست. همانطور که می بینید این رشته کاملا از جنس حفظیات هست و کارهای استدلالی خیلی کم داره. این رشته مربوط به مباحث علوم انسانی شامل زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی هست. اکثر رشته هایی که با انسانها سر و کار دارند به علوم انسانی مربوط میشن. متاسفانه با اینکه این رشته ها بسیار مهم و تاثیرگذار هستند اما در ایران کمتر به آنها توجه میشه. از این رو معمولا میانگین درآمدی افراد در اون ها پایین تر از شاحه های دیگه هست. به همین دلیل، معمولا دانش آموزان آماده و قوی از این رشته استقبال نمی کنند و ترجیح میدهند به ریاضی یا تجربی بروند. معمولا خانم ها که در آینده دغدغه شغلی کمتری دارند، از رشته های علوم انسانی استقبال بیشتری می کنند. اگر در مورد کنکور این رشته سوالی دارید به بخش مشاوره کنکور انسانی مراجعه نمایید.

رشته علوم و معارف اسلامی

 

این رشته در واقع شاخه ای از علوم انسانی هست که به صورت خاص به مباحث اسلامی می پردازه. کسانی که وارد این رشته میشن باید به زبان و ادبیات عربی مسلط بشن تا بتونن در موضوعات درسی خودشون مثل قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، پیشرفت کنند. تو این رشته درس های اصلی شامل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و غیره هست که باید فرد به این جنس مطالب علاقه مند باشه. معمولا کسانی که وارد این رشته میشن در رشته های علوم انسانی ادامه تحصیل میدن. البته یک سری دانشگاه ها مثل علوم و قرآن حدیث، سوره و … به صورت خاص هم برای این افراد در رشته های اسلامی خودشون سهیمه دارند. اگر در مورد کنکور این رشته سوالی دارید به بخش مشاوره کنکور انسانی مراجعه نمایید.

توی پستهای بعد شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش رو بررسی می کنیم. برای دیدن قسمت سوم این مقاله اینجا را کلیک کنید

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت دوم) توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

 معرفی رشته های دبیرستان (قسمت اول)

در مقاله قبل در مورد انتخاب رشته دبیرستان و مواردی که باید به اونها توجه کنید گفتیم. توی این مقاله به معرفی رشته های دبیرستان خواهیم پرداخت و خود رشته ها رو بررسی میکنیم که در نهایت با دید بازی بتونید به انتخاب درست داشته باشید.

شاخه هایی که دانش آموزان کلاس نهم میتونند برای رشته تحصیلی خودشون انتخاب کنند، شامل ۳ شاخه اصلی میشه که در شکل بالا تقسیم بندی کردیم. حالا به توضیح هر کدوم از شاخه ها و رشته های میپردازیم. توی این پست با شاخه نظری و رشته ریاضی و فیزیک شروع میکنیم:

شاخه نظری

این شاخه ۴ تا رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی داره که حالا به تفکیک توضیح میدیم:

 

رشته ریاضی و فیزیک

همونطور که از اسم این رشته معلومه، مهمترین درس این رشته، درسهای ریاضی و فیزیک هست. پس کسی که وارد این رشته میشه باید به این درسها علاقه مند باشه و توانایی استدلال و حل مسایل رو داشته باشه. علاوه بر این دو درس، شیمی هم جزو درسهای اصلی این رشته هست. برای اینکه توی کنکور موفق بشید باید این ۳ تا درس رو خوب بخونید و درصد بالا بزنید. معمولا کسانی که بهره هوشی خوبی دارند و سرعت عمل مناسبی دارند میتونند توی این رشته موفق بشن. یکی دیگه از توانایی های لازم برای موفقیت توی رشته ریاضی و فیزیک، تجسم فضایی یا تصور اشکال به صورت سه بعدی در ذهن هست که خیلی بهتون کمک میکنه. برای اطلاعات بیشتر به بخش مشاوره کنکور ریاضی مراجعه کنید.

از نظر رشته های دانشگاهی هم این رشته متنوع ترین حالت رو داره. هر چند که همه این رشته رو با رشته های فنی و مهندسی میشناسند اما بعضی از رشته‏ های مشترک مثل مدیریت و … هم از طریق ریاضی و فیزیک قابل وروده. رشته های مهندسی هم روز به روز دارن متنوع تر میشن و چون ایران در حال صنعتی شدن هست، این رشته ها همه جا کاربرددارند و بازار کار خوبی دارند. برای ادامه تحصیل هم ظرفیت دانشگاه های داخل و خارجی زیاده و با تلاش کافی میشه به همه این گزینه ها رسید. توی شکل زیر بعضی از این رشته ها رو براتون میاریم:

 توی پستهای بعد رشته های دیگه شاخه نظری رو براتون میذاریم. برای دیدن قسمت دوم این مقاله اینجا را کلیک کنید

 معرفی رشته های دبیرستان (قسمت اول) توسط پاسحدون



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

 

انتخاب رشته دبیرستان یه انتخاب پایه ای برای ورود موفق به دانشگاه و ادامه زندگی هست. همیشه دانش آموزان اول دبیرستان این سوال رو از ما میپرسند که برای سال بعد چه رشته ای رو انتخاب کنم.

ریاضی، تجربی، انسانی، معارف اسلامی، کاردانش یا فنی حرفه ای؟ برای انتخاب رشته دبیرستان به چند مورد باید توجه کنید تا بتونید یه انتخاب بی نقص و درست داشته باشید. توی این مقاله این موارد رو براتون میگیم:

۱– ویژگیهای فردی:

توی این مورد ببینید که خودتون چه قابلیتهای فردی ای دارید. مثلا کسی که تو درس های مفهومی و استدلالی توانایی بالا داره، میتونه توی رشته ریاضی موفق باشه. کسی که توانایی مشخصی توی درستهایی مثل زیست شناسی داره، توی تجربی احتمالا موفق میشه و کسی که حفظ  کردنی خوبی داره یا قبلا مطالعات شخصی تو حوزه علوم انسانی داشته، این رشته براش بهتره.

توی انتخاب رشته دبیرستان تون به مواردی مثل میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی هم توجه کنید. در این موارد واقعیت ها رو ببینید و اغراق نکنید. مثلا اگر به رشته های مهندسی علاقه دارید ولی ریاضی شما خوب نیست یا اصلا بهش علاقه ندارید، برای خودتون بهتره که رشته های مهندسی رو فراموش کنید.

به جرات بهتون میگیم که اگر کسی بتونه ویژگی های فردی خودش رو با رشته تحصیلیش هماهنگ بکنه، نصف راه رو رفته و احتمال موفقیت شغلی آینده خودش بسیار بالاست. چون شما با علاقه درس میخونید و از شکست هایی که ممکنه براتون پیش بیاد دلسرد نمیشید و رمز موفقیت هم تلاش و ممارست در کار هست که ویژگی های فردی شما بهش خیلی کمک میکنه.

۲- شناخت بازار شغلی آینده:

به طور کلی میتونید بازار کار رشته های مختلف دانشگاهی رو یه بررسی بکنید.

برای این کار با فرغ التحصیلان رشته های مختلف صحبت کنید یا در مورد بازار کار اونها و درآمدهاشون تحقیق کنید.

حتی میتونید یه آگهی روزنامه بخرید و ببینید که الان بازار کار بیشتر متمایل به سمت کدوم نوع رشته ها هست. این هم موقع انتخاب مد نظر داشته باشید.

۳- بررسی ظرفیت دانشگاه ها در رشته های مختلف:

بعضی از رشته ها متقاضی زیادی دارن و در عوض ظرفیت پذیرش اونها خیلی کم هست. مثلا پزشکی اینطور هست. شما ببینید که آیا میتونید وارد این ماراتن سخت بشید و تا آخر برای این هدف بجنگید و به سمت رشته مورد نظرتون برید.

الان وارد شدن به رشته های مهندسی راحت تر شده و ظرفیت دانشگاه ها خوب هست اما تو رشته تجربی، ظرفیت رشته های علوم پزشکی خیلی کم هست و برای کنکور باید خیلی تلاش کنید. به این موضوع خوب فکر کنید.

۴- استفاده از مشاور باتجربه:

به شما پیشنهاد میکنیم که توی انتخاب رشته دبیرستان حتما با یه مشاور مشورت کنید و احساساتی نشید.

اگر توی مدرسه خودتون مشاور خوب دارید، پیشش برید. حتی میتونید پیش فارغ التحصیلان دانشگاه ها برید و در مورد مواردی که قبلا گفتیم باهاشون حرف بزنید.

انتخاب رشته دبیرستان توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

 چرا زیاد درس میخونیم ولی چیزی یاد نمی گیریم ؟

در ادامه پست هایی که در مورد مشاوره تحصیلی در سایت قرار دادیم میحواهیم در مورد خوندن زیاد و ارتباط آن با یادگیری صحبت کنیم.

از وقتی که رفتیم مدرسه همه میگن مطالعه کنید . اون هم زیاد و طولانی تا یه درس براتون ملکه بشه. اما کسی به ما روش های صحیح مطالعه رو یاد نداد. همیشه مشکلات مطالعه باعث افت تحصیلی میشه و انرژی ها رو هدر میده. ما از خیلی ها شنیدیم که میگه ما روزی ۱۰ ساعت درس میخونیم اما هیچ اتفاقی نمی افته. ما توی این مقاله آسیب های اصلی مطالعه رو بهتون میگیم و روشهای کنترلش رو هم مرور میکنیم.

شروع مطالعه از ساده به مشکل: انرژی ابتدایی مطالعه باید صرف خواندن مطالب از متوسط رو به سخت و سپس آسان بشه. چون وقتی آدم سرحال هست انرژی اش رو نباید با مطالب آسون و غیرمفهومی تخلیه کنه. این موارد رو بذارید برای آخر کارها و اول با موارد متوسط و سخت شروع کنید.

وسواس در مطالعه : فرد یک بار مطلبی رو می خونه و بعد دچار تردید میشه که آیا اونو خوب فهمیده یا نه . مجددا به مطالعه همان مطلب می پردازه و این روند تا بینهایت ادامه پیدا میکنه. این کار با خودش خستگی و اتلاف انرژی میاره. در نهایت کیفیت مطالعه کاهش پیدا میکنه و باید هر چه سریعتر این عادت رو ترک کرد. به تجربه متوجه شدیم که این حالت وقتی فشارهای روانی مدرسه و والدین زیاد میشه، پیش میاد. با کاهش این فشارها این مشکل هم حل میشه. در این خصوص باید مشاوران با والدین حرف بزنند.

خواندن بیش از حد :افرادی که بیش از حد درس می خوانند از شدت حالات عصبی خود رنج میبرند و اظهار خستگی و زدگی مینمایند. معمولا دختران بیشتر از پسرها این مشکل رو دارند و معمولا علتش هم رقابت های زیاد توی مدرسه، جواب دادن کاملا شبیه به کتاب درسی و استرس های بیجا و … هست. باید بدونید که این کارها لازم نیست و یادگرفتن مفاهیم درسی هم کافیه برای موفقیت توی امتحانات و کنکور.

بلند خوانی هنگام مطالعه: بلندخونی باعث میشه ماهیچه های زبان و فک مدام حرکت کنه و  تارهای صوتی دائها منقبض و منبسط بشه. این فعالیت ها فرد رو خسته می کنه و باعث زدگی نسبت به مطالعه میشه.

مطالعه کردن در حین راه رفتن :عامل خستگی زود هنگام و کاهش زمان مطالعه است. کاهش تمرکز , مهمترین مشکل در این مورده. چون فرد به جای تمرکز روی درس، باید مراقب دیوار، جدول، سنگ و … باشه که زمین خوره.

مطالعه همراه با وسایل صوتی: وقتی شما هم درس می خونید و هم مثلا آهنگی رو گوش میدید یا کنار تلویزیون هستید، عملا تمرکز بر روی هر دو اینها تقسیم میشه و به ظاهر آدم داره یه چیزی رو میخونه. ولی عملا چیزی یاد نمیگیره یا ناقص یاد میگیره.

درس خواندن بدون استراحت: استراحت کردن تلف کردن وفت نیست و باعث میشه کیفیت مطالعات شما بالاتر بره. برای همین حتما بین ساعات مطالعه استراحت کافی بذارید. زمانهای استراحت برای افراد مختلف فرق داره. شما باید خودتون این زمان مناسب رو پیدا کنید. مثلا بعضی ها اول یک ساعت و نیم درس میخونند و ۱۰ دقیقه استراحت میکنند. بعد یک ساعت و ربع درس و ۲۰ دقیقه استراحت، بعد یک ساعت درس و ۳۰ دقیقه استراحت … به همین ترتیب ادامه بدید. البته این یه پیشنهاده و ممکنه که این ساعت ها برای شما مناسب نباشه.

حفظ طوطی واری مطالب:  سعی کنید که مطالبی که میخونید رو بفهمید و مفهوم رو به خاطر بسپارید. این طور معمولا مطالب بیشتر توی ذهن میمونه و واقعا حس میکنید که دارید درس رو یاد میگیرید.

داشتن استرس و اضطراب: اضطراب ترس مبهمی رو برای افراد ایجاد میکنه که باید به دنبال ریشه های اون بود. این فکرها باعث مشکلات اساسی توی یادگیری میشه.

داشتن افسردگی: کسانی که به دلایل مختلف افسردگی دارند، معمولا کارهاشون افت میکنه، دائما دچار یاس و خستگی هستند و تلاشهاشون معمولا بی ثمر میمونه. این فرد به سمت کتابهای درسیش میره اما حوصله خوندن اونها رو نداره و نمیتونه تمرکز بکنه. برای درمان این مشکل باید با مشاوران حرفه ای صحبت و ریشه یابی انجام بشه.

 چرا زیاد درس میخونیم ولی چیزی یاد نمی گیریم ؟



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

بهترین کشور ها برای کار در سال ۲۰۱۸ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله، با ۵ کشور از بهترین کشور ها برای کار در سال ۲۰۱۸ آشنا شدیم . در این مقاله این کشورها را ادامه میدهیم:

 ۵- نروژ

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۹۷۴۸۶ دلار (حدود ۴۶۷ میلیون تومان)

نروژ یکی از آرام ترین و مرفه ترین کشورهای جهانه. این کشور توی سالهای اخیر از نظر اقتصادی هم خیلی بهتر شده. از بین همه کشورهایی که توی این نظرسنجی حاضرند، بهترین کشور از نظر تعادل بین کار و زندگی، نروژ است. ۸۷% از مهاجران اعلام کردند که بین کار و زندگی اونها تعادل برقرار هست.

۴- امارات متحده عربی

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۱۱۲۸۲۰ دلار (حدود ۵۴۱ میلیون تومان)

از بین کشورهای عربی، امارات بهترین کشور برای کار هست. این کشور مزایای خاص خودش رو داره. مثلا ۵۶% از مهاجران کمک هزینه تامین مسکن میگیرند. همچنین، ۷۵% از مهاجران، بیمه درمانی دارند.

۳- سوئد

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۸۴۸۰۲ دلار (حدود ۴۰۷ میلیون تومان)

سوئد هم مانند سایر کشورهای اروپایی موجود در این لیست، مکان مناسبی برای مهاجرت کاری هست. ۷۱% از مهاجران از محیط کاری خودشون در سوئد راضی هستند. توی این ده کشور برتر، شش کشور اروپایی هستند و در اونها تعادل بین کار و زندگی و امنیت شغلی در اولویت هست.

۲- آلمان

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۹۷۶۹۳ دلار (حدود ۴۶۸ میلیون تومان)

آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهانه، به خاطر همین، بهترین کشور برای کسب مهارت و تخصص، بدون شک آلمانه. توی این کشور امنیت و ارتقای شغلی هم عالی هست. به طوری که ۷۰% از مهاجران، از امنیت شغلی خودشون احساس رضایت کردند.

۱- سوئیس

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۱۸۸۲۷۵ دلار (حدود ۹۰۳ میلیون تومان)

بالاخره به بهترین کشور جهان از نظر مهاجرت کاری رسیدیم. سوئیس دومین سال متوالی هست که توی رده بندی HSBC، این مقام رو داره. سوئیس برای مهاجران، درآمد خیلی بالا، تعادل بین کار و زندگی و یک محیط کاری عالی رو فراهم میکنه. درآمد سالیانه در این کشور دو برابر متوسط درآمد جهانیه و این خودش شرایط عالی رو نشون میده.

اگر به هر یک از این کشورها برای مهاجرت کاری یا تحصیل علاقه مند شدید. با مشاوران پاسخدون در این زمینه صحبت کنید. ما بی صبرانه منتظر سوالات شما هستیم

بهترین کشور ها برای کار در سال ۲۰۱۸ (قسمت دوم) توسط پاسخدون

 



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

بهترین کشور ها برای کار در سال ۲۰۱۸ (قسمت اول)

 

اخیرا موسسه HSBC لیستی از بهترین کشورها برای کار در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده. این رتبه بندی براساس مطالعات آماری (مثل تعداد شاغلان، پیشرفت شغلی، تعداد مهاجران و دیگر فاکتورهای موثر ) و نظرسنجی از ۲۷۰۰۰ مهاجر در ۱۹۰ کشور جهان به دست اومده.

حالا لیست این ۱۰ کشور رو به ترتیب براتون میاریم:

۱۰ – بحرین

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۸۳۲۲۷ دلار (حدود ۴۰۰ میلیون تومان)

تا سالهای قبل بریتانیا اصلا توی این رده بندی نبود. توی این کشور بعد از کاهش بحران های یورو و اتحادیه اروپا، وضع کار خیلی بهتر شده. تو این کشور، مهاجران آموزش داده میشن و میتونند با مهارت هاشون کارهای بهتر و پردرآمد تری داشته باشن. ۶۲درصد از مهاجران توی کارهاشون ارتقای شغلی کافی رو داشتند و راضی هستن

 

۸- هنگ کنگ

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۱۶۹۷۵۶ دلار (حدود ۸۱۴ میلیون تومان)

توی هنگ کنگ همه دارن با تمام قدرت کار میکنند. از نظر درآمد و پیشرفت کاری، این کشور عالیه ولی اونجا زندگی با کیفیتی نخواهید داشت. آب و هوا هم شرجی هست و شاید به مذاق شما خوش نیاد. طبق آمارها، ۶۸ درصد از مهاجران به هنگ کنگ این کشور رو محل خیلی مناسبی برای کسب درآمد و اشتغال معرفی کردند. اما ۵۰ درصد مهاجران گفتند که تعادل بین کار و زندگی رو از دست دادند وکار خیلی بیشتر شده.

 

۷- اتریش

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۸۵۲۸۸ دلار (حدود ۴۱۰ میلیون تومان)

اتریش هم مثل بریتانیا، اولین بار هست که به این لیست اضافه شده و در بین ده کشور برتر برای کار جای گرفته. ۷۱ درصد از مهاجران گفتند که بین کار و زندگی تعادل دارند و همچنین ۶۴درصد هم اعلام کردند که توی کار اصلیشون پیشرفت کردند.

۶- سنگاپور

درآمد متوسط سالانه مهاجران: ۱۳۸۶۴۱ دلار ( حدود ۶۶۵ میلیون تومان)

سنگاپور و هنگ کنگ از نشر کاری خیلی شبیه به هم هستند. توی این کشور هم درآمدها و پیشرفت شغلی بالا، ولی کیفیت زندگی پایین هست. طبق آمارها، ۶۲% از مهاجران گفتند که توی شغل خودشون پیشرفت کردند، اما ۳۰درصد از اونها زندگی مناسبی ندارند و بین کار و زندگی تعادل رعایت نشده. اما در نهایت، ۵۳% از افراد از شغل خودشون راضی هستند.

 

در قسمت دوم این مقاله ۵ کشور برتر از لحاظ کار را براتون معرفی میکنیم.

بهترین کشور ها برای کار در سال ۲۰۱۸ (قسمت اول) توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

در این پست میخواهیم به مشاوره تحصیلی در خارج از کشور ، راهنمای تحصیل در اروپا ، راهنمای تحصیل در آمریکا و راهنمای تحصیل در استرالیا بپردازیم.

بسیاری از افراد علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، افرادی بعد از دوره دبیرستان یا مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل به خارج ازکشور می روند. اما تحصیل در خارج از کشور با ابهامات زیادی روبروست و بسیاری را با سردرگمی مواجه کرده است. از همان ابتدای فرآیند باید برنامه ریزی لازم را انجام دارد. تیم تخصصی پاسخدون به تمامی سوالات در زمینه تحصیل در خارج از کشور پاسخ جامع خواهد داد. ما به تفکیک به شما خواهیم گفت که در هر مقطع زمانی چه کار کنید و راحت ترین راه چیست. بسیاری از سوالات عمده به شرح زیر است:

  • واقعا باید اپلای کرد و از ایران رفت؟
  • آیا بعد از فارغ التحصیلی میتوانم در همان جا بمانم یا باید برگردم؟
  • چگونه و چه زمانی و چه مدرک زبانی بگیریم؟
  • مشکلات آزاد کردن مدارک و ترجمه آنان را چگونه حل کنیم؟
  • مشکلات نظام وظیفه و خروج از کشور را چگونه حل کنیم؟
  • کدام کشورها راحت تر پذیرش و ویزا میدهند؟
  • چگونه با دانشگاه ها و اساتید خارج از کشور مکاتبه کنیم ؟
  • چگونه پذیرش بگیریم ؟
  • چگونه ویزا بگیریم؟
  • چگونه مدارک خود را بفرستیم ؟
  • شرایط زندگی و هزینه ها در آمریکا/ اروپا/ استرالیا چگونه هست؟
  • چگونه در هر کشور بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنم ؟

تیم مشاوره تحصیل در خارج از کشور پاسخدون در همه مقاطع با شما خواهد بود و به صورت حرفه ای بهترین راه حل‏ها را پیشنهاد میکند. بعد از سالها فعالیت در این زمینه، پاسخدون افراد زیادی را در این زمینه مشاوره داده که هم اکنون در حال تحصیل و کار در خارج از کشور هستند. حال ما افراد زیادی را در کشورهای مختلف می شناسیم که این راه را طی کرده و میتوانند به شما در هر مقطع کمک کنند. یکی دیگر از خدمات پاسخدون معرفی این افراد به متقاضیان و دریافت مشاوره های تجربی و عملی است.

مشاوره تحصیلی در خارج از کشور توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پاسخدون

در این پست میخواهیم به ادامه مشاوره تحصیلی و بخش برنامه ریزی کنکور بپردازیم. دیگه همه میدونند که قبول شدن توی کنکور به یه علم تبدیل شده و باید برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد نظر برنامه ریزی دقیق کرد.

برنامه ریزی کنکور باید طبق اصول علمی اثبات شده انجام بشه که کارشناسان با تجربه اونها رو تایید کنند. توی این برنامه ریزی کنکور باید به نکات زیادی توجه بشه. این موارد شامل: شیوه، زمان و مکان مطالعه، زمانهای استراحت، انعطاف پذیری، خلاصه نویسی، حاشیه نویسی، ارزیابی پیشرفت و … میشه. هر کدوم از این موارد نکات زیادی داره که باید با افراد باتجربه توی این زمینه مشورت بشه. تیم تخصصی برنامه ریزی کنکور پاسخدون با کوله باری از تجربه و مشاوره به تعداد زیادی از رتبه های برتر کنکور این کار رو به صورت اختصاصی برای هر فرد انجام میده.

ما اعتقاد داریم که هر فرد شرایط خاص خودش رو داره و نمیشه برای همه با یه نسخه پیش رفت.

ما این اطمینان رو به شما میدیم که برنامه ریزی کنکور با بالاترین دقت انجام میشه و موفقیت شما رو تضمین میکنه.

ویژگیهای برنامه ریزی کنکور علمی

 

همونطور که توی قسمت قبل هم گفتیم اولین ویژگی یه برنامه خوب اینه که برای هر کسی به صورت اختصاصی تهیه بشه و تمامی ویژگی ها و شرایط هر فرد رو در نظر بگیره. مثلا هر کسی نمیتونه روزی ۱۲ ساعت درس بخونه و اصلا مکان مناسبی توی خونشون نداره. اینها رو باید توی یه برنامه ریزی کنکور دقیق در نظر گرفت. بنابراین ما بسیاری از برنامه ریزی هایی که در برخی موسسات کنکور و سایتهای اینترنتی به فروش میرسه رو رد میکنیم. چون این برنامه ریزی ها منطقا نباید علمی و کاربردی باشند.

برنامه ریزی تحصیلی باید منعطف باشه. چون خیلی از اوقات اتفاقات غیر منتظره میافته که شما توش نقشی ندارید و زمان شما رو تلف میکنه. مثلا ممکنه مهمون بیاد یا یه روز بیمار باشید و… همیشه باید ساعات اضافی که این اتفاقات رو پوشش میده توی برنامه باشه که کل برنامه رو تحت تاثیر قرار نده.

برنامه ریزی کنکور باید با توجه به اهداف فرد تنظیم بشه. مثلا اگر شما میخواهید پزشکی یا دندون پزشکی دانشگاه تهران یا مهندسی برق یا مکانیک دانشگاه شریف یا حقوق دانشگاه تهران قبول بشید، حتما باید بیشتر از بقیه تلاش کنید و با ۳-۴ ساعت درس خوندن توی روز نمیشه به این هدف رسید. اما اگر به رشته ها و دانشگاه های پایین تر راضی هستید که دیگه فشار الکی به خودتون نیارید و با برنامه دقیق به اون ها هم می رسید.

برنامه ریزی کنکور باید قابل اجرا باشه. چون بهترین برنامه دنیا که اجرا نشه به هیچ دردی نمیخوره. ما همیشه از بچه ها میپرسیم که الان چقدر مطالعه میکنید. مثلا کسی که الان داره ۳ ساعت در روز درس میخونه یه دفعه نمیشه براش روزی ۹ ساعت برنامه ریخت و کاملا از همه چیز زده میشه و برنامه رو ول میکنه . باید با برنامه دقیق این ۳ ساعت رو به مرور زیاد کرد و به ۹ ساعت واقعی رسوند. این راه رو ما بهتون میگیم. خیالتون راحت

برنامه ریزی کنکور باید متنوع باشه. یعنی باید از ترکیب دروس مختلف عمومی و اختصاصی، توی یه روز تنظیم بشه تا کسل کننده نشه و اجرایی هم باشه. مثلا اگر شما توی یه روز، ۸ ساعت کامل ریاضی بخونید، دیگه فرداش حالتون از ریاضی به هم میخوره و شاید تا مدتی بعد دیگه سمتش نرید و این اصلا اصولی نیست.

نکته آخر هم اینکه برنامه ریزی کنکور دقیق باید پیشرفت شما رو ارزیابی کنه و نقاط قوت و ضعف شما رو بهتون نشون بده. تا به مرور نقص ها رو برطرف کنید و پیشرفت کنید. فراموش نکنید که حتما برنامه خودتون رو بنویسید و به حافظه خودتون اکتفا نکنید. با این کار بعدا میتونید برنامه خودتون رو رصد کنید و اشکالاتش رو دربیارید.

برنامه ریزی کنکور توسط پاسخدون



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 ارديبهشت 1397 | نظرات ()