معرفی رشته های دبیرستان (قسمت دوم)
نوشته شده توسط : پاسخدون

در ادامه پست قبل که معرفی شاخه نظری رو شروع کردیم و به صورت مختصر در مورد رشته ریاضی حرف زدیم، حالا توی این پست ۳ رشته دیگه شاخه نظری یعنی تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی رو براتون معرفی میکنیم:

رشته علوم تجربی

درسهای مهم این رشته، زیست شناسی، علوم تجربی دوره متوسطه اول، ریاضی و شیمی هست. اگر شما به درسهایی ار جنس زیست شناسی شمال مطالعه ساختار بدن موجودات زنده و طبیعت (جانوران، گیاهان و محیط زیست) علاقه دارید. احتمالا در این رشته موفق خواهید شد. فقط توجه داشته باشید که جنس بیشتر این درسها حفظی هست و نیاز هست که خیلی اسامی و فرمولها را به خاطر بسپارید که نیاز به حافظه خوب داره.

از نظر تنوع رشته، علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک رتبه دوم رو داره. بیشتر کسانی که این رشته رو انتخاب میکنند برای ورود به پزشکی میرن اما بدونید که ظرفیت پزشکی بسیار محدود هست و برای قبول شدن در آن باید خیلی تلاش کنید. اما رشته های دیگه اون ظرفیت خوبی دارند و قبول شدن آنها راحت تره. رشته های آزمایشگاهی و پرستاری هم در ردیفهای بعدی هستند. اکثر فارغ التحصیلان این رشته در مراکز درمانی مشغول به کار میشن و آینده خوبی دارند. البته سختی های شغلی خاص خودش رو هم داره. اگر خیلی به این جنس کارها علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنیم با چند نفر از فارغ التحصیلان و شاغل حوزه بهداشت و درمان صحبت کنید و شرایط کاری آنها را بپرسید. اگر در مورد کنکور تجربی سوالی دارید به این پستمراجعه کنید یا با مشاوران پاسخدون تماس بگیرید.

در شکل زیر رشته هایی که دانش آموزان علوم تجربی میتونند برن رو براتون دسته بندی کردیم:

مشاوره کنکور تجربی

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت دوم)

 

مشاوره کنکور تجربی

رشته علوم انسانی

از درس های اصلی این رشته به ترتیب ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی هست. همانطور که می بینید این رشته کاملا از جنس حفظیات هست و کارهای استدلالی خیلی کم داره. این رشته مربوط به مباحث علوم انسانی شامل زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی هست. اکثر رشته هایی که با انسانها سر و کار دارند به علوم انسانی مربوط میشن. متاسفانه با اینکه این رشته ها بسیار مهم و تاثیرگذار هستند اما در ایران کمتر به آنها توجه میشه. از این رو معمولا میانگین درآمدی افراد در اون ها پایین تر از شاحه های دیگه هست. به همین دلیل، معمولا دانش آموزان آماده و قوی از این رشته استقبال نمی کنند و ترجیح میدهند به ریاضی یا تجربی بروند. معمولا خانم ها که در آینده دغدغه شغلی کمتری دارند، از رشته های علوم انسانی استقبال بیشتری می کنند. اگر در مورد کنکور این رشته سوالی دارید به بخش مشاوره کنکور انسانی مراجعه نمایید.

رشته علوم و معارف اسلامی

 

این رشته در واقع شاخه ای از علوم انسانی هست که به صورت خاص به مباحث اسلامی می پردازه. کسانی که وارد این رشته میشن باید به زبان و ادبیات عربی مسلط بشن تا بتونن در موضوعات درسی خودشون مثل قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، پیشرفت کنند. تو این رشته درس های اصلی شامل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و غیره هست که باید فرد به این جنس مطالب علاقه مند باشه. معمولا کسانی که وارد این رشته میشن در رشته های علوم انسانی ادامه تحصیل میدن. البته یک سری دانشگاه ها مثل علوم و قرآن حدیث، سوره و … به صورت خاص هم برای این افراد در رشته های اسلامی خودشون سهیمه دارند. اگر در مورد کنکور این رشته سوالی دارید به بخش مشاوره کنکور انسانی مراجعه نمایید.

توی پستهای بعد شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش رو بررسی می کنیم. برای دیدن قسمت سوم این مقاله اینجا را کلیک کنید

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت دوم) توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: