معرفی رشته های دبیرستان (قسمت سوم)
نوشته شده توسط : پاسخدون

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت سوم)

معرفی رشته های دبیرستان

توی دو پست قبل (قسمت اول و قسمت دوم ) این مقاله به معرفی شاخه نظری رشته های دبیرستان پرداختیم. حالا میخواهیم توی این پست دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش رو مختصرا معرفی کنیم:

شاخه فنی و حرفه ای

این شاخه همونطور که در شکل بالای این مقاله دیدید، شامل ۴ زمینه: صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر میشه که هر زمینه، رشته های زیادی داره. معمولا به مراکز فنی و حرفه ای، “هنرستان” و به دانش آموزان اونها، “هنرجو” و به معلمان اونجا، “هنرآموز” میگن. این شاخه بیشتر به جنبه های عملی علوم توجه داره و از همون اول بچه ها رو وارد کار جدی میکنه که باهاش حتی می تونند درآمد هم داشته باشن. هدف اصلی این شاخه، شناخت استعدادهای هنرجوها و هدایت اونها به سمت اشتغال مناسب آنان هست. بعد از این کار هنرجو به استقلال فکری میرسه و میتونه خلاقیت و نوآوری کاری داشته باشه.

بعد از سال سوم متوسطه به این افراد دیپلم فنی و حرفه ای میدن و دیگه پیش دانشگاهی ندارند. این افراد میتونند پیش دانشگاهی بخونند و توی کنکور شرکت کنند که کار سختی هست. چون مجبورند درسهای شاخه نظری رو خودشون تنهایی بخونند. یا اینکه بدون پیش دانشگاهی، وارد دوره های کاردانی توی دانشگاه های جامع علمی و کاربردی، دانشگاه آزاد یا دانشکده های فنی و حرفه ای بشن. برای این کار باید کنکور جدا بدن و بعد از فارغ التحصیلی بهشون مدرک فوق دیپلم میدن. با مدرک فوق دیپلم فنی و حرفه ای میتونند فرصت های شغلی خوبی داشته باشن و سریعتر جذب بازار کار بشن.

اگر در مورد ادامه تحصیل در این شاخه سوالی دارید، به این بخش مراجعه کنید. 

شاخه‌ کاردانش

این شاخه هم مثل فنی و حرفه ای شامل ۴ زمینه : صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر میشه که هر زمینه شامل تعداد زیادی رشته تحصیلی هست. به مراکزی که این شاخه رو تدریس میکنند، هنرستان کاردانش میگن. این شاخه برای دانش ‏آموزانی هست که دوست ندارند زیاد وارد دروس نظری و حفظی بشن و بیشتر به کار عملی و مهارت افزایی علاقه دارند. این افراد هم مثل فنی و حرفه ای ها میتونند ادامه تحصیل بدن اما برای مدارج بالای تحصیلی راه سخت تر هست. چون باید خودشون درسهای شاخه نظری رو بخونند و توی مدرسه بهشون این چیزها رو نمیگن. تنوع رشته های این شاخه خیلی زیاده و فرد باید با دقت بیشتری رشته خودش رو مشخص کنه که در آینده مجبور به تغییر نشه.

کاردانش با فنی و حرفه ای خیلی شبیه هستند ولی تفاوتهایی هم دارند که در ادامه بهشون اشاره میکنیم:

  • ۱- وارد شدن به فنی و حرفه ای سخت تر از کاردانش هست.
  • ۲- درسهای تئوری فنی و حرفه ای سخت تر از کاردانش هست.
  • ۳- درسهای عملی کاردانش بیشتر از فنی و حرفه ای هست.
  • ۴- رشته های کاردانش خیلی بیشتر از فنی و حرفه ای هست.
  • ۵- شرایط شغلی آینده فنی و حرفه ای بهتر از کاردانش هست و معمولا راحت تر استخدام میشن.
  • ۶- فنی و حرفه ای ها بیشتر در مدرسه هستند و ساعات درسیشون بیشتره. چون بعضی از دروس اختیاری و حذفی برای کاردانش، برای فنی و حرفه ای ها اجباری هست.

 

اگر در مورد ادامه تحصیل در این شاخه سوالی دارید، به این بخش مراجعه کنید.

معرفی رشته های دبیرستان (قسمت سوم) توسط پاسخدون

 

 





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: